Ondernemer of ondernemend

Je wordt ondernemer als je je eigen baas bent. Of kan je ook ondernemend zijn in loondienst? Ik reken beide goed. Als ik denk aan een ondernemer of een ondernemend type, dan denk ik aan iemand die graag bezig is met dat wat hij leuk vindt. Iemand die vaak in situaties komt die hij van te voren niet had bedacht. Iemand die graag nieuwe dingen uitprobeert. En laten dat nou precies alle ingrediënten zijn om jouw creatieve brein in te zetten. Dus ben jij ondernemer of ondernemend lees dan verder.

Wat maakt jou uniek?

Wanneer jij jouw creatieve brein inzet, dan zal je zien dat jij je onderscheidt van anderen. In de westerse wereld zijn wij gewend om zwart-wit te denken. Het is goed of het is fout. We denken in termen van wij en zij. Je bent het ermee eens of oneens. Hoe we dit denken kunnen samenvatten? Denken in patronen, routines of structuren. En we zijn er dol op! Een patroon afdraaien kost weinig energie, voelt veilig en het gaat automatisch. Maar we zijn geen robots toch? Wij zijn mensen van vlees en bloed. En we leven in de conceptmaatschappij. Er wordt van je verwacht om speels te denken. Gebruik te maken van afbeeldingen en kleuren. En het allerbelangrijkste: er wordt van je gevraagd wat jou uniek maakt. Wat jouw toegevoegde waarde is. Om daar achter te komen heb je jouw creatieve brein nodig.

Hoe pak je dat dan aan?

Creatief denken zit hem in de kleine dingen. Sta je onder de douche? Zing eens een liedje. Wil je een maaltijd koken? Trek de koelkast open en maak iets van de ingrediënten die erin liggen. Fiets je naar je werk? Neem dan eens een andere route. Kortom, creatief denken kost je moeite, inzet en energie. Maar het kost je GEEN extra tijd. Dus hoe je het aanpakt? Gewoon doen. Doe het eens anders dan je gewend bent te doen!

‘’Want: als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.’’ Wil je dus iets anders krijgen, dan moet je iets anders gaan doen. Zo kom je erachter wat jou uniek maakt en gebruik je jouw brein optimaal.

Succesvol & creatief zijn

Succes ervaren hangt nauw samen met creatief denken. Ik durf te zeggen dat de meest succesvolle ondernemers of ondernemende type hun creatieve brein inzetten. Denk maar aan de koffer met wieltjes. Ooit was er een koffer. Ooit werden er wieltjes gebruikt. En iemand heeft bedacht om die wieltjes onder een koffer te plaatsen. Twee ‘normale’ ideeën combineren en tot een te gek idee komen. Met een succesverhaal als gevolg. 

Wanneer maak jij een succesverhaal door gebruik te maken van jouw creatieve brein? Deel het hieronder en inspireer anderen.