Ik denk aan gisteren, ik zit middenin een deadline. En ik leg enthousiast mijn ideeën voor aan mijn op dat moment al gestreste en geïrriteerde collega. Ideeën die hij moet uitvoeren. Binnen no-time belanden we in een verhitte discussie, kook ik van woede en luister ik niet meer naar zijn inbreng.
Effectief communiceren
“Je kunt makkelijker met emoties spelen dan je denkt”, brengt Arjan een paar tellen later in. “De vraag is wat jij zelf toevoegt aan je relaties. Zuurstof of stikstof?” Deze dag staat in het teken van effectief communiceren. Hoe kun je iemand warm maken voor jouw plannen of producten en ideeën? Hoe kom je op dezelfde golflengte zonder verstrikt te raken in de negatieve emoties van een ander?
Tijdens een jaarprogrammadag vertelt Arjan me hoe je mensen juist positief kunt beïnvloeden. Precies daar, in het positieve, kun je de ander warm maken voor jouw visie, producten of ideeën. En dat bereik je in drie stappen.
Stap 1: Word je bewust van wat er speelt
Het begint bij bewustwording van het feit dat je er iets aan kan veranderen. Je kunt negatieve emoties leren ombuigen naar positieve emoties. Effectief communiceren en zuurstof toevoegen aan je relaties. Dat doe je allereerst door je bewust te worden van de emoties van de ander.
Stap 2: Afstemmen op de ander
Check welke stemming de ander heeft als je een gesprek in gaat. Is je gesprekspartner tegendraads of boos? Verborgen vijandig, angstig of verdrietig? De volgende stap is om je emoties af te stemmen op de emoties van je gesprekspartner. Je communicatie aan te passen aan zijn staat van zijn. Nu wordt het interessant.
De truc is om zo dicht mogelijk bij de emotie van je gesprekspartner te komen zónder zelf in die negatieve emotie te stappen. De positieve emotie die het meest dichtbij boosheid, verdriet en angst ligt, is verveling. Of neutraliteit.
Stap 3: Positief beïnvloeden
Maak nu verbinding met de ander. Is de ander boos? Dan reageer jij dus neutraal of wat verveeld. Je neemt vervolgens je gesprekspartner stapje voor stapje mee richting positieve emoties. Van verveeld ga je naar tevreden. En toon je empathie. En begrip, dus geen medelijden. Dan kom je op de positieve treden van de ladder en is je gesprekspartner geïnteresseerd, opgewekt of enthousiast.
Tip: Doe het stapje voor stapje, anders communiceer je alsnog langs elkaar heen. Iemand die opgewekt is, kan hoogst irritant zijn voor iemand die boos is. Oh en.. Oefening baart kunst. Het laatste advies van Arjan luidt: Biedt hulp. De vraag of je iets kunt betekenen voor een ander, doet wonderen.
De dag na de seminar zit ik met mijn collega een filmpje te editen, de deadline nadert. De stress is van zijn gezicht af te lezen. Ik weet dat mijn ideeën en aanpassingen extra stress opleveren. Ik haal diep adem en begin zo neutraal mogelijk te vertellen wat ik aan wil passen. Hij trekt zijn wenkbrauw op. Ik voel dat ik verstar. Weinig ruimte heb voor zijn antwoord. Oefening baart kunst, schiet het door mijn hoofd. Een tel later verman ik mezelf. Ik zeg dat ik begrijp dat het vervelend is, dat ik hem extra werkdruk opleg. Of hij met me mee wil denken. En ik hem kan helpen om het sneller te laten verlopen. Hij ontspant langzaam. Even later brainstormen we over de mogelijkheden. Lachend.
Hoe ga jij ermee om als iemand negatief op jouw voorstel reageert? Heb je nog andere tips? Laat het weten in de comments?