1. Vermoeidheid

Moe opstaan, moe naar je werk, moe weer thuiskomen, het moeheidspook ligt bij een burn-out als een loden last om je nek. Negentig procent van de mensen met burn-outklachten geeft aan bijna chronisch vermoeid te zijn. ‘Ik heb rust nodig!’ schreeuwt ons lijf. Bij een burn-out betekent die rust meer dan slaap alleen. Het gaat namelijk ook om rust in je hoofd. Maar die je krijg je alleen als je de oorzaken van de chronische stress wegneemt.

2. Niet kunnen ontspannen

Doodop zijn en toch niet kunnen inslapen. Voor mensen met burn-outklachten is dit bijna dagelijkse kost. Je snakt naar ontspanning, maar de stresshormonen blijven door je lijf gieren. Steeds vaker grijp je naar Netflix, alcohol of sigaretten om je even te verdoven, maar lang helpt dit niet. Je voelt je alsof je permanent op het stopcontact bent aangesloten.

3. Slecht slapen

Slapen en stress zijn geen vriendjes van elkaar. Slecht inslapen, woelen, onrustig dromen, veel wakker worden, de nacht is al bijna even vermoeiend als de dag. Door je chronische stress kom je nauwelijks toe aan de helende diepe slaapfase. ‘Nee, niet weer een dag’, denk je vermoeid als dan eindelijk de wekker gaat.

4. Hoofdpijn of druk op je hoofd

Zeurende koppijn, veel mensen hebben er in de aanloop naar een burn-out last van. Je hebt het gevoel dat je hoofd wordt samengeperst of dat iemand er een stalen band omheen heeft getrokken. Spanningshoofdpijn, heet dat heel toepasselijk. Geen aspirine die helpt. Je zult het chronisch rustiger aan moeten doen.

5. Nek- en schouderklachten

Zit jij vaak met opgetrokken schouders en een stijve nek te werken? Bij chronische stress laten je nek en schouders vaak als eerste van zich horen. Als iemand je masseert voelt het alsof er daar bakstenen onder je huid zitten. Niet vreemd, want onbewust span je deze spieren onder stress voortdurend aan. Je lichaam is een enorm intelligent en gevoelig instrument. Lang voordat je zelf doorhebt dat je jezelf over de kop aan het werken bent, geeft je lichaam tal van alarmsignalen af dat je het rustiger aan moet doen. We zijn heel goed in het negeren van die signalen, maar als we daar te lang mee doorgaan doet ons lichaam op een goede dag gewoon het licht uit. En zit je maandenlang thuis op de bank. Diagnose:burn-out. Het is zo belangrijk om hier op tijd naar te luisteren en als het nodig is hier hulp bij te zoeken. Zit je eenmaal in een burn-out dan duurt het veel langer voordat je eruit komt.

Naast fysieke klachten zijn er overigens ook vaak mentale, emotionele en gedragssignalen die aangeven dat je tegen een burn-out aanzit. Lees hierover ook de blog over de eerste signalen van een burn-out.

Wil je met minder stress en meer zelfvertrouwen jóuw leven leiden?

Heb jij het gevoel dat er meer in het leven zit? Wil je je dromen en verlangens echt een keer belangrijk maken? Wil je jezelf nu eens een keer op nummer 1 zetten? Via onze nieuwsbrief helpen we je daar nú mee te starten. Al meer dan 160.000 mensen ontvangen onze wekelijkse dosis inspiratie in hun mailbox.

Meer weten over de methodiek en het werk van 365 Dagen Succesvol?

David & Arjan zijn 365 Dagen Succesvol gestart met een missie: van Nederland het gelukkigste land maken om het een voorbeeld te laten zijn voor de rest van de wereld. Om dit te bereiken hebben ze de 365-methodiek ontwikkeld die ze verspreiden door middel van artikelen, video’s, boeken, webinars, seminars en de 365 Jaaropleiding.

De 365 Jaaropleiding is de grootste en meest effectieve opleiding op het gebied van duurzame persoonlijke groei in Nederland. Al 5.025 deelnemers volgden de Jaaropleiding en leven nu het leven dat ze willen leiden. Gemiddeld gaven deelnemers hun leven een 5,5 aan het begin van het jaar. Aan het eind van de Jaaropleiding gaven ze hun leven een 8,8. Bekijk hier de verhalen en transformaties van eerdere deelnemers.