Jij bent lief!
Eerst even wat achtergrondinformatie over cadeaus geven en wat je beter wel en niet kunt doen. Ten eerste, wat is het doel van een cadeau? Je wilt de ander blij maken! Je wilt iemand een plezier doen en laten zien dat je hem of haar lief vindt.
Cadeaus geven is vaak simpelweg een manier van liefde tonen. Soms is het makkelijker om met een cadeau te zeggen dat je van iemand houdt dan het letterlijk in iemands gezicht te zeggen. Vooral als je niet zo goed bent in het tonen van je emoties. Dus des te meer en des te groter de cadeaus des te groter de liefde? Nee dus.
Cadeaus geven ter vervanging voor liefde werkt niet. Je maakt iemand blij maar iemands hart raken werkt toch een beetje anders. Dat doe je door een dikke knuffel te geven of een oprecht compliment. Door verbinding te maken tijdens een goed gesprek of echt tijd en aandacht aan elkaar te besteden. Wees dus alert als je steeds meer of duurdere cadeaus koopt. Dat kan zelfs averechts werken.
Te duur of te goedkoop
Goedkope of te dure cadeaus geven de ontvanger een ongemakkelijk gevoel. En dat is nou het laatste wat je wilt met een cadeau. Is het cadeau te goedkoop, lijkt het alsof je de ander niet meer waard vindt. Is het cadeau te duur dan voelt de ander zich opgelaten en verplicht een even duur cadeau aan jou terug te geven. Het ruilprincipe van geven en nemen speelt bij cadeaus vaak een onderliggende rol.
Geven en nemen
Als je iets geeft, krijg je iets terug, dat zijn we zo gewend. Geven we iemand een cadeau dan verwachten we tenminste een dankjewel terug en een blije reactie. En eigenlijk ook wel een cadeautje terug… Al mag dat ook op een ander moment gegeven worden, bijvoorbeeld op je eigen verjaardag in plaats van kerst. Zo verleng je met een cadeau trouwens wel de relatie omdat je een contactmoment in de toekomst hebt gecreëerd. En dat is natuurlijk iets wat je wilt.
Wat werkt nog met cadeaus geven? Verlanglijstjes! Het voelt een beetje als een bestelling afwerken, letterlijk geven wat op de verlanglijst staat. Het is voorspelbaar en totaal niet origineel, terwijl we dat natuurlijk allemaal graag willen zijn. Uit onderzoek blijkt echter dat mensen het juist attent vinden als je hun wensen vervult. Dus als je doel is om de ander blij te maken is een cadeau van het verlanglijstjes een goed idee. Net als inpakken, dat voegt namelijk iets toe aan het cadeau.
Inpakken en uitpakken
Waarom zijn ingepakte cadeaus zo veel leuker dan niet-ingepakte cadeaus? Omdat het de spanning verhoogt en er een verrassingselement in zit. De verrassing laat zien dat we ons best hebben gedaan iets bijzonders te vinden. Iemand verrassen kan natuurlijk ook op een andere manier en niet alleen op de feestdagen.
Het entree betalen als je samen naar het museum gaat bijvoorbeeld, spontaan iemand uitnodigen voor sushi of het boek kopen dat je vriendin in de boekwinkel al drie keer heeft opgepakt. Kleine onverwachte cadeaus hebben vaak een het groot verrassingseffect. En richt je je daarbij op samen iets nieuws beleven dan zit je al helemaal goed.
Herinneringen creëren
Herinner jij nog wat je vorig jaar van je ouders of je partner kreeg? Mensen onthouden belevenissen beter dan feitelijke informatie omdat meer zintuigen worden geprikkeld. Stel je gaat naar een concert dan hoor je iets, je ziet iets, voelt iets…en waarschijnlijk ga je ook met iemand samen. Je hersenen slaan dus meer informatie op met als belangrijkste element je emotie. Deel je de ervaring met een ander, verbindt en versterkt dat de relatie omdat je een gezamenlijke herinnering opbouwt. Veel waardevoller dan spullen natuurlijk omdat je die herinnering ook jaren later nog een fijn gevoel oplevert. Dus wil je een mooi cadeau geven, denk dan eens na hoe je samen een onvergetelijk moment creëert.
Dit wil natuurlijk allemaal niet zeggen dat materiële cadeautjes niet leuk zijn. Ze zijn hartstikke leuk! Het is wel interessant om te bedenken of je cadeaus geeft terwijl je eigenlijk ‘ik hou van je’ wilt zeggen. Of iemand een compliment wilt geven. Want in tegenstelling tot de 52 cadeaus onder de boom herinner je je dat ook nog jaren later.
Kleine tip: wellicht doe je al mee, zo niet lees hier even na hoe onze kerstchallenge complimenten geven werkt. Onvergetelijk moment gegarandeerd!
Meer weten over de programma’s van 365 Dagen Succesvol?
David & Arjan zijn 365 Dagen Succesvol gestart met een missie: samen maken wij van Nederland het gelukkigste land. Nederland kan hiermee een voorbeeld zijn voor de rest van de wereld. Om dit te bereiken, hebben ze 10 jaar geleden de krachtige 365-methodiek ontwikkeld waar inmiddels tienduizenden mensen mee aan de slag zijn gegaan.
Onze krachtige programma’s zijn gebaseerd op onze succesvolle methodiek en zijn gericht op het ontdekken wie je écht bent, wat je wilt en hoe je keuzes maakt die bij je passen. Daarbij komen alle zaken die in je leven spelen voorbij. Van je (mentale) gezondheid, tot je (liefdes-)relaties, je werk en je financiële situatie. Bekijk hier al onze programma’s.