Waarom succesvol coachen draait om mindset?

Dat het nog geen storm loopt bij jouw coachpraktijk, ligt vaak in eerste instantie niet aan je lage marketingbudget of aan de kwaliteit van je social-media-posts. Nee, het grootste obstakel zit hem vaak in je mindset. Je durft bepaalde stappen nog niet te zetten. Je vindt het spannend om écht als coach naar buiten te treden of je kunt zo 10 dingen opnoemen waar je nog beter in moet worden voordat je jezelf “coach” mag noemen.

Je mindset kan je op veel manieren in de weg zitten als ondernemend coach. Dat weet jij als coach, die wellicht ook mensen helpt bij hun mindset, vast als geen ander 😉 

Dit zijn een paar beperkende overtuigingen die wij veel tegenkomen bij coaches:

    • Je durft jezelf geen coach te noemen. In elk geval niet voordat je dat ene diploma hebt gehaald, 10 klanten hebt gehad, een eigen behandelruimte hebt, een fantastische website live hebt staan, etc. Maar hallo, als jij jezelf als coach wilt aanbieden, dan bén je toch gewoon coach. Ook zonder dat alles.
    • Je vindt jezelf niet goed genoeg als coach. Je vergelijkt jezelf misschien met andere coaches die meer ervaring hebben of die in jouw ogen al 10 stappen verder zijn dan jij. Maar besef dat je maar 1 stap verder hoeft te zijn dan jouw coachees om hen goed te begeleiden. Dat er mensen zijn die nóg beter zijn, maakt jou geen slechte coach.
  • Je durft geen geld te vragen voor je diensten. Mensen helpen en daar dan geld voor vragen, kan dat wel? Je vraagt het je regelmatig af. Of misschien durf je wel een prijs te vragen, maar kun je van jouw lage prijzen onmogelijk rondkomen. Je weet dat je prijzen omhoog moeten. Alleen hoe doe je dat? Wat als mensen je te duur vinden? Ben je het wel waard? Besef dat jij mensen iets geeft wat voor hen van onschatbare waarde kan zijn: zelfvertrouwen, meer rust, een duidelijke richting voor de toekomst, een betere relatie… Daar mág je geld voor vragen en daar investeert jouw ideale klant graag in. Dus durf een goede prijs als coach te vragen.
  • Wat zullen mensen wel niet van me vinden? Misschien ben je bang voor wat je omgeving van je carrièreswitch vindt. Zien zij jou wel als coach of ondernemer? Wat als ze je social-media-posts maar stom vinden? Of als ze zelf niet zoveel met coaching hebben? Onthoud dat mensen altijd wel iets van je vinden. Of jij nu coach wordt of niet, meningen zijn er altijd. Volg jouw pad, en laat je daarbij cheerleaden door de mensen die je verder helpen in plaats van je te laten tegenhouden door de mensen die je in de weg zitten.
  • Wie zit er nu op mij te wachten? Soms vraag je je af of mensen wel om jouw aanbod zitten te springen. Is wat jij biedt wel echt van waarde? Kun je er wel klanten voor vinden? Laat ons je één ding zeggen: mensen zitten áltijd om coaching te springen. Niet voor niets zijn er zoveel coaches. Er is meer behoefte aan persoonlijke ontwikkeling en begeleiding dan ooit. Zo zijn er meer burn-outs en scheidingen dan ooit tevoren.

Oké, die belemmerende overtuigingen hebben we hopelijk alvast uit je hoofd gepraat. Maar wat kun je doen om jezelf wél de juiste coach-mindset aan te meten? Dit zijn 4 tips.

Business Boost

Snak jij naar klanten voor je coachpraktijk?

Schrijf je dan in voor de GRATIS online Business Boost.

In de Business Boost ontdek je in 4 dagen hoe je van je coachpraktijk een bloeiende business maakt waar je van kan leven. Deze Business Boost is speciaal voor beginnende coaches en want-to-be-coaches. We starten op zondag 13 oktober, doe je ook mee?

1. Besef dat je NU al klaar bent

Veel mensen stellen hun coachplannen uit totdat alles in hun ogen perfect staat. Ze herschrijven al hun websiteteksten een keer of drie, twijfelen wel 1,5 uur over een korte social-media-post, gooien hun programma tien keer op de schop of ze vinden dat ze nog minstens drie opleidingen moeten doen voordat ze live kunnen met hun aanbod. 

Maar nee, je hoeft niet alles perfect op orde te hebben om aan de slag te gaan. Er is geen beter moment om te starten dan NU. Hoe meer eisen je aan jezelf stelt om überhaupt te kunnen beginnen met je bedrijf, hoe spannender de stap ook wordt. En hoe groter de kans wordt dat je er nooit voor gaat. Want als je eenmaal dat diploma hebt behaald, komt er misschien wel weer een nieuwe opleiding waarvan je vindt dat je die moet doen.

Als je maar ergens begint, kun je in ieder geval ervaring opdoen, dingen proberen en daarvan leren. Misschien gaat niet alles vlekkeloos. Maar dat zou het ook niet gaan als je nog een half jaar wacht of eerst je diploma voor die twee opleidingen haalt. Als je nu start, kun je in ieder geval leren wat voor jou werkt.

2. Ga uit van wat jij wél kunt, hebt en biedt

Tuurlijk, er zijn vast punten waarin jij nog kunt groeien of vaardigheden die je nog niet onder de knie hebt. Dat is niet erg. Focus niet op de dingen waarin jij je nog moet of wilt ontwikkelen. Kijk naar wat je al wel kunt. Richt bovendien je blik op jouw eigen proces. Waarin ben jij al beter dan een jaar of een half jaar geleden? Welk groeiproces heb jij doorlopen? En waar kun je trots op zijn? Dat is veel belangrijker dan hoe jouw proces zich verhoudt tot dat van een ander.

Misschien ben je nog geen doorgewinterde marketeer als kersverse ondernemende coach. Maar daar kun je nog in groeien. Kijk eens naar de uitstekende coachskills die je al wel hebt, de cliënten die je al naar volle tevredenheid hebt begeleid en alle kennis die je al in pacht hebt. Je hebt veel meer te bieden dan je denkt, zeker als je beseft dat je echt niet alles hoeft te weten om cliënten goed te begeleiden. Sterker nog: je zult nooit op een punt komen waarop je ALLES weet. Maar dat geldt voor andere coaches net zo goed als voor jou.

3. Leer jezelf een growth mindset aan

Misschien heb je daar als coach weleens van gehoord. Wellicht laat je de term ‘growth mindset’ zelfs soms vallen bij cliënten. Kun je er ook zelf op die manier in staan? Dat jij nog niet alles kunt en weet, is logisch. 

Maar je kunt daar op 2 manieren naar kijken:

  • Je hebt een fixed mindset. Je gelooft dat vaststaat dat je bepaalde dingen niet kunt. Het is niet mogelijk om er beter in te worden; het blijft zoals het nu is (bijvoorbeeld “Ik ben nu eenmaal niet goed in sales!”).
  • Je hebt een growth mindset. Dus je gelooft dat je alles kunt leren en overal beter in kunt worden, als je er maar aan werkt en er hulp bij zoekt. Je denkt niet dat sales nu eenmaal niet jouw ding is. Nee, jij gelooft dat je er heus beter in kunt worden en je bent bereid om er hulp bij te zoeken of dingen af te kijken bij anderen. Je bent tenslotte niet de eerste die hiermee struggelt..

4. Onthoud dat er mensen op jou zitten te wachten

Als jij wacht met je coachpraktijk lanceren, dan is dat doodzonde voor alle mensen die jij zou kunnen begeleiden. Je weet vast diep van binnen ook wel van hoeveel waarde je kunt zijn als coach. Voor al die mensen die met stress kampen, die niet op hun plek zitten qua werk, die tegen relatie-issues aanlopen, die vastzitten in een patroon, die… Wie je doelgroep ook is, jij hebt iets te bieden waarmee je hen echt verder helpt.

Ja, het aantal coaches is groter dan ooit. Maar dat is zo met een reden: de vraag naar coaching is ook groter dan ooit. Ooit lag er een taboe op hulp inschakelen bij vraagstukken en struggles. Tegenwoordig is het de normaalste zaak van de wereld om naar een coach te gaan. De wereld zit dan ook hartstikke op jou te wachten. 

En alles wat jij nodig hebt om nog zelfverzekerder aan te bieden wat de wereld van je wilt? Dat vind je in ons coachprogramma. Wij helpen je graag om een succesvolle coachpraktijk op te starten én vol te krijgen, zodat je impact kunt maken op zo’n manier dat je er prima van kunt leven.