Waarom je als coach een doelgroep moet hebben?
We snappen het: keuzes maken en daarmee ook ‘nee’ zeggen tegen klanten is lastig. Het liefst wil je waarschijnlijk iedereen helpen. Mensen helpen is tenslotte de reden dát je coach bent geworden.
Toch is een duidelijke doelgroep hebben als coach zowel voor jezelf als voor je klanten heel belangrijk. Om deze redenen:
1. Het geeft duidelijkheid naar klanten toe
Je wilt voorkomen dat mogelijke klanten vertwijfeld door je site scrollen. Iemand worstelt met burn-outklachten en zoekt een coach die haar kan begeleiden. Jouw profiel spreekt haar aan. Maar ze ziet dat jij coaching biedt bij burn-outs én bij depressiviteit én bij het jonge ouderschap én bij werkvragen én bij faalangst. Vertwijfeld vraagt ze zich af of jij wel de juiste keuze bent voor haar. Want waar richt je je nu echt op?
Wanneer jij een duidelijke doelgroep kiest, is het veel makkelijker om juist je ideale klant aan te spreken. Je kunt herkenbare voorbeelden geven, je webteksten toespitsen op dat ene type klant en laten zien dat jij veel expertise hebt om specifiek deze groep mensen te helpen. Grote kans dat ze dan na het bekijken van je site of het lezen van je social-media-post veel eerder denken “Bij deze coach moet ik zijn!”.
2. Het scheelt je veel tijd
De tijd die je in je bedrijf kunt steken, is maar beperkt. Dus wil je er maximaal gebruik van maken. Het is zonde als jij dagelijks 1 uur werkt aan een social-media-post waarin je doelgroep zich niet herkent, enkel en alleen omdat je niet helder hebt wie je doelgroep is. Ook is het zonde als je mensen aantrekt die jouw zaak niet verder helpen. Denk aan kennismakingsgesprekken met mensen die uiteindelijk toch niet bereid zijn geld te investeren of met mensen die jij puntje bij paaltje niet goed kunt begeleiden. Dat is zonde van jouw kostbare tijd.
Als je je op een duidelijke doelgroep richt, kun je veel efficiënter aan de slag gaan met marketing en klanten aantrekken. Je trekt alleen mensen aan die echt bij je passen en houdt anderen buiten de deur. En je voert alleen kennismakingsgesprekken die je daadwerkelijk iets opleveren.
Daarnaast kun je zo je agenda vullen met écht leuke klanten die jouw bedrijf verder helpen en die daadwerkelijk tevreden weggaan. Daardoor trek je ook weer via via meer fijne klanten aan.
Snak jij naar klanten voor je coachpraktijk?
Schrijf je dan in voor de GRATIS online Business Boost.
In de Business Boost ontdek je in 4 dagen hoe je van je coachpraktijk een bloeiende business maakt waar je van kan leven. Deze Business Boost is speciaal voor beginnende coaches en want-to-be-coaches. We starten op zondag 13 oktober, doe je ook mee?
3. Je verspilt niet onnodig energie
Als je je eigen coachpraktijk start, doe je dat vaak omdat je wilt doen wat je leuk vindt. Dat is in jouw geval een bepaalde groep mensen écht goed verder kunnen helpen. Hoe zonde is het als je dan klanten aanneemt die je eigenlijk geen energie geven? Of als je je met onderwerpen bezighoudt waar je weinig mee hebt?
Stel: jij bent gespecialiseerd in faalangst en helpt het allerliefst mensen om dingen die zij spannend vinden tóch te doen. Maar omdat je bang bent dat die doelgroep te klein is, heb je dit niet specifiek op je site vermeld. Het lijkt alsof je ook mensen kunt begeleiden die met depressieve klachten worstelen of veel werkstress ervaren. Die doelgroep blijkt veel groter te zijn. Voor je het weet, zit je agenda vol met dat type klanten, terwijl je daar helemaal geen energie van krijgt. Bovendien merk je dat dit niet is waar je expertise ligt. Na zo’n coachgesprek voel je je niet voldaan.
Opnieuw: zonde! Doe geen dingen waar je geen energie van krijgt. Keuzes maken is misschien niet makkelijk. Maar het helpt je wel om veel efficiënter én met meer plezier je doelen te bereiken.
4. Je kunt je marketinggeld slimmer inzetten
Als je een brede doelgroep hebt, schiet je qua marketinggeld met hagel. De beste marketingcampagnes zijn degene die op een specifieke doelgroep gericht zijn. Dan is de kans veel groter dat iemand zich door je advertentie, post of blogartikel aangesproken voelt en doorklikt. Je kunt dan alles volledig op die persoon afstemmen: de voorbeelden die je aanhaalt, de vormgeving, de schrijfstijl, de haakjes die je maakt…
Heb je niet helder bij welke problemen je mensen begeleidt, hoe oud je doelgroep is, welke vragen zij hebben, etc.? Dan ben je al snel veel marketinggeld kwijt, terwijl je er nauwelijks aanmeldingen of gesprekken uit haalt. Weggegooid geld dus! En dat is al helemaal zonde als je je bedenkt dat je aan een marketingcampagne al snel honderden of duizenden euro’s kwijt bent. Nog los van de hoeveelheid tijd die je erin steekt!
Dus ook met het oog op succesvolle marketingcampagnes wil je een heldere doelgroep hebben. Dan weet je zeker dat je niet alleen een mooie campagne hebt, maar dat je er ook daadwerkelijk de beoogde doelen (afspraken, doorkliks, etc.) mee bereikt.
Onze tip: start met een grote doelgroep en maak hem dan kleiner
Wanneer je net begint als coach, is elke klant er één. Je bent waarschijnlijk blij met iedere klant die jou weet te vinden. Daarom is ons advies ook om als beginnend coach altijd “Ja!” te zeggen tegen nieuwe klanten. Ben je eenmaal een tijdje bezig als coach en heb je meer klanten? Maak dan je doelgroep kleiner. Daardoor kun je mensen veel gerichter bereiken en bespaar je jezelf veel tijd en (marketing)geld.
Ook bij 365 hebben we die tactiek trouwens gehanteerd. Voor de buitenwereld leek het alsof we er voor iedereen waren. Maar in de eerste jaren dat we adverteerden voor ons jaarprogramma, richtten we onze campagnes alleen op vrouwen van 35 tot 45 jaar. Bij die doelgroep was de kans namelijk het grootst dat ze iets bij ons zouden kopen.
Hoe kies je een doelgroep als coach?
Maar hoe doe je dat dan, een doelgroep kiezen? Dit zijn onze tips om je op weg te helpen:
- Onderzoek welk probleem je oplost. Waar ligt jouw expertise? Waar ben jij het beste in? Waarmee komen mensen juist bij jou? En wat is een probleem dat jou energie geeft als je het mag oplossen?
- Vraag je af wie dat probleem heeft. In welke levensfase zitten zij? Waar wonen ze? Hoe ziet hun situatie eruit? Welk gender hebben ze?
- Onderzoek wie het geld heeft om dat probleem op te lossen. En ook: wie heeft het geld ervoor over om hier iemand bij in te schakelen. Je doelgroep bestaat uit de mensen die een specifiek probleem hebben én die het geld hebben om dat op te lossen. Iemand die wel het probleem heeft, maar geen budget te besteden heeft, behoort niet tot je doelgroep. Om die reden richten sommige coaches zich bijvoorbeeld op organisaties in plaats van particulieren. Let op: je doelgroep is altijd een mens. Ook als je je op bedrijven richt, is degene met het probleem uiteindelijk een persoon (binnen de organisatie).
- Omschrijf deze persoon zo concreet mogelijk. Oftewel: maak er een persona van. Geef diegene zelfs een naam. Is het een man of een vrouw? Welke leeftijd heeft deze persoon? Welk type beroep? Waar woont diegene? Hoe staat deze persoon in het leven? Welke eigenschappen typeren jouw persona?
- Maak ook helder voor wie je er niet bent. Een doelgroep kiezen betekent ook dat je er voor sommige mensen niet (meer) kunt zijn als coach. Hoe jammer dat ook is! Je besluit je bijvoorbeeld specifiek op coaching voor kinderen te richten. Dat betekent dat je volwassenen niet meer aanneemt, ook al zou je in principe ook iets voor hen kunnen betekenen. Nogmaals: keuzes maken is niet makkelijk, maar wel belangrijk!
Wees verder niet bang om je doelgroep in de loop der tijd aan te passen. Jij groeit en verandert als coach. Dus je doelgroep kan ook met je mee veranderen. Je kunt je doelgroep bijvoorbeeld nog specifieker maken. Het kan ook zijn dat je besluit je op een geheel andere doelgroep te richten. Dat is oké. Zoals jij niet meer bent wie je vorig jaar was, zo is ook een doelgroep nooit in beton gegoten.