Werkt ons schoolsysteem wel?

Een systeem dat eigenlijk van niemand is, heeft de eigenschap om in ons allemaal te gaan zitten. Zonder dat we het zelf doorhebben, zijn we met z’n allen een systeem gaan dragen en doorbouwen waarvan niemand weet of het werkt en waarvoor niemand echt verantwoordelijk is. Soms is er een dappere poging tot vraagtekens, zoals de scholen van Maurice de Hond, maar die wordt bij voorbaat gewantrouwd omdat je “niet met kinderen experimenteert”.

Claire Boonstra van Operation Education maakt in haar onderzoeken naar de effectiviteit van het onderwijs genadeloos duidelijk dat we tot nu toe niks anders doen dan dat: experimenteren met kinderen. Want van veel van de dingen die we allemaal normaal vinden, zoals huiswerk krijgen, lange zomervakanties, zitten blijven of de focus op het niet-bestaande ‘gemiddelde’ kind, blijken uit vele studies precies het verkeerde te doen.

Kinderen leren minder, vinden leren minder leuk en het is nog duur ook. Maar ja: het moet van de tovenaar van Oz. De enige reden dat we het zo doen, is omdat we altijd zo gedaan hebben. Het onderwijs is een systeem dat van niemand is, gemaakt voor een kind dat niet bestaat. Eén groot experiment dus.

Kunnen we van de leraar de baas maken?

Dus wie is de baas in het onderwijs? Hoe zou het zijn als we nu met elkaar besluiten: de leraar is de baas. Want de leraar kent zijn kinderen. Het is de leraar die het werkelijke verschil maakt. Elke dag in de klas. Met verhalen en ideeën, met een hand op de schouder of een blik in de ogen. We hebben ‘m allemaal gehad: die ene meester of juffrouw die precies het goede deed op het goede moment. Die naast je zat toen het moeilijk was. Die trots was als het lukte. Die je uitdaagde, prikkelde, bij de les hield. Die je naar buiten duwde als dat nodig was en naar binnen haalde wanneer het goed was.

Het is de leraar aan wie we elke dag onze kinderen geven, dus laten we de leraar ook alles geven om dat goed te doen. Natuurlijk meer geld. Natuurlijk lagere werkdruk. Maar ook de ruimte om het goede te doen. Om bezig te zijn met kinderen in plaats van met punten. Als we leraren niet vertrouwen om de baas te zijn in het onderwijs, waarom zouden we ze dan wel onze kinderen toevertrouwen?

Wil je met minder stress en meer zelfvertrouwen jóuw leven leiden?

Heb jij het gevoel dat er meer in het leven zit? Wil je eindelijk je dromen waarmaken? Wil jij geen prima leven, maar een fantastisch leven? Mooi! Je hebt noodzaak gecreëerd om te werken aan jouw beste jaar ooit! Via onze nieuwsbrief helpen we je daar nú mee te starten en blijf je op de hoogte van het 365 Jaarprogramma. Doe je mee? Al 130.000 mensen gingen je voor. Vanaf nu is het tijd voor jou!