Geen regulier onderwijs meer in Finland

Over dat reguliere onderwijs gesproken: het Finse parlement heeft besloten dat er in 2020 geen regulier onderwijs meer is. Geen gekaderde vakken meer, maar aandacht voor het ontwikkelen van hoe de leerling denkt, werkt en communiceert. Ook wordt er meer tijd gemaakt om te leren wie je nu eigenlijk bent, hoe je je creatief kunt uitdrukken, wat je rol is in de samenleving en welke verantwoordelijkheid daarbij komt kijken.

Deze lessen, die erop gericht zijn om het burgerschap in het algemeen te verbeteren, beginnen al op de basisschool – hoewel die straks vast niet meer zo heet. De Finnen zijn van mening dat naar school gaan een investering in de toekomst is. Ze willen dan ook investeren in het nationale intellectuele kapitaal.

Eerlijk is eerlijk: hier gaat mijn hartje sneller van kloppen. Ik zou er bijna van terug naar school willen – bijna. Ik heb altijd geroepen dat de manier waarop er les gegeven wordt niet meer van deze tijd is. Vroeger had ik ellenlange discussies met mijn docenten (vooral die van wiskunde) omdat ik niet begreep waarom ik de dingen moest leren die ik van hen moest leren. Niemand kon me vertellen hoe ik de stelling van Pythagoras in mijn volwassen leven ooit ging gebruiken. Ik ben ‘m tot de dag van vandaag nooit meer tegengekomen.

Saamhorigheid, creativiteit en plezier

Volgens de Finnen is het ‘oude schoolsysteem’ dan ook precies dat: verouderd. Niet meer van deze tijd. Leerlingen van nu leren anders en hebben een hele andere toekomst dan die van pak ‘m beet vijftig jaar geleden, toen de scholen ingericht werden om brave fabrieksmedewerkers voort te brengen. Daarom investeert het Finse parlement in saamhorigheid, gemotiveerde creativiteit en leren met plezier. Het doel is om de krachten te bundelen met bedrijven en organisaties, om zo ook de leeromgevingen actueler te maken. Digitale infrastructuur en interactieve leeromgevingen zorgen ervoor dat de leerlingen echt worden voorbereid op hun toekomst. Lessen waar ze wat aan hebben dus. Ik ben fan!

En niet alleen de leerlingen worden met sneltreinvaart in de 21e eeuw gebracht. Ook de leerkrachten – die nu al redelijk op handen gedragen worden in Finland – gaan erop vooruit. Zij krijgen de kans om hun hele leven lang te blijven doorleren en zich professioneel te blijven ontwikkelen. Zij worden aangemoedigd om met een voet in het werkveld te blijven staan, zodat ze een actuele vertaalslag kunnen maken naar de leerlingen.

Dit hele plan is ontwikkeld en wordt uitgevoerd door de Finnish National Board of Education. Een organisatie die nauw betrokken is bij de uitwerking van de plannen en die op alle vlakken ondersteunt. Want, zo zegt de FNBE in dit rapport, zij zetten zich in voor een brede ontwikkeling voor iedereen, die staat voor een duurzame toekomst en welvaart.

Wat denk jij: wordt het tijd dat we in Nederland ook op een dergelijke manier de lesprogramma’s gaan inrichten? Ik ben voor!

BRON: http://www.oph.fi/download/135…

Merel leeft veel, leert veel en deelt veel. Ze werkt als copywriter en blogger en wil van elke dag een feestje maken. Ze is van mening dat het leven veel te snel voorbij gaat en dat we daarom allemaal best wat meer echt mogen leven, maar vindt het ook lastig om daar handen en voeten aan te geven. Over hoe ze dat leert schrijft ze onder andere voor 365 Dagen Succesvol.