De deelnemers van het Jaarprogramma krijgen vandaag inzicht in het succes achter het snelgroeiende 365 Dagen Succesvol. David vertelt vandaag over het belang van een strategisch plan in een onderneming. Of beter gezegd, voor een groei-onderneming. 

Mijn strategie? Uhm. Een overlevingsstrategie: vooral géén keuzes maken. Want niet kiezen betekent ook niet falen. Vandaag wordt duidelijk dat ik daardoor alle kanten op groei, maar niet in de richting van mijn échte ondernemersdroom.

Mijn ondernemersdroom

Een jaar geleden schreef ik me in als zzp’er bij de Kamer van Koophandel, als copywriter en storyteller. Het doel: schrijven. Zoveel mogelijk. Het maakt niet uit hoe, het maakt niet uit waarvoor. Het resultaat? Genoeg werk en leuke klussen. Zelfs zoveel dat het de uren vult die ik eigenlijk aan mijn kindje – mijn roman – wil besteden. En daarmee begint het af te leiden van wat ik écht wil. Juist die roman, dáár ligt mijn droom als ondernemer. Mijn eigen roman als product op de markt brengen. Uitgeven. Maar een strategisch plan om daar te komen? Dat ontbreekt.

De kracht van keuzes maken

“Van tevoren de resultaten die je wilt behalen voor je onderneming vastleggen, zorgt ervoor dat die resultaten zich ook kunnen gaan manifesteren. Je gaat het in wezen aantrekken”, legt David uit. Door je keuzes op resultaatniveau te formuleren, weet iedereen die bij je onderneming betrokken is wat er van ze verwacht wordt. Ook je klanten. 

David deelt met ons het One Page Strategic Plan: een methode om die strategische keuzes als ondernemer helder te krijgen. Het is het onzichtbare deel achter het succes van 365 Dagen Succesvol, naar een model van Verne Harnish. Toepasbaar op iedere onderneming die wil groeien, maar ook voor werknemers in loondienst.

Het One Page Strategic Plan

Het One Page Strategic Plan is een manier om de betekenisgeving achter je onderneming bloot te leggen (de why en je missie), helder te krijgen wat je zandbak is (je kernklanten, producten, distributie), wat je merkbelofte is en wat je kernwaarden zijn. Het geeft inzicht in je strategische velden en zorgt ervoor dat je thema’s maakt en concrete doelen stelt.   

Tips van David

Mocht je het One Page Strategic Plan gaan gebruiken (Google vindt alles, ook dit plan)…

  • Neem de tijd om het in te vullen en te herordenen. Je weet dat het de juiste strategie (per gebied) is, bij het welbekende aha momentje.
  • Stel het plan minimaal eens per jaar ter discussie. Stop of stel bij, wanneer het erom vraagt.  
  • Be bold, is het devies. Maar realistisch op de vlakken waar het nodig is. Maar durf en denk groot. Het zweet hoort in je handen te staan.

Gedurende de dag wordt duidelijk wat ik als resultaat wil zien voor mijn roman en wanneer. Ik wil er priori-tijd aan geven. Met zweetparels in mijn palmen stel ik een doel. Eind 2020 is mijn roman klaar om de markt op te gaan. Het komende jaar staan er 20.000 woorden op mijn beeldscherm. Komend kwartaal: 7500.

De vieze meters naar succes

Nu is het tijd om de ‘vieze meters’ te maken, zoals David het noemt. Investeren in je groei. Starten in de eerste versnelling. Ook 365 is klein begonnen, vanuit een antikraakpand, en is in de afgelopen vijf jaar ieder jaar verdubbeld. En dit is pas het begin. En ik? Ik ben een uitgever met een missie. Als ik dan toch bold moet zijn, gaan we voor de internationale bestseller. 100.000 stuks graag.

Heb jij helder wat jouw ondernemersdroom is? En hoe zorg je ervoor dat je daarnaartoe werkt? Deel je tips met ons in de comments!