1. Besef dat er geen verkeerde prijs bestaat

Er is geen standaardtarief voor coaches. Het is niet zo dat een beginnend coach altijd € 50 per uur vraagt en een ervaren coach standaard € 150 per sessie. Nee, het kan alle kanten op. Zo betaalde Arjan ooit € 10.000 per maand voor een wekelijkse Zoom-sessie van 1,5 uur met een businesscoach (ja, het was het waard!). En voor zijn huidige relatietherapeut is hij € 400 voor 5 kwartier coaching kwijt. 

Natuurlijk is niet iedereen bereid die prijs te betalen. Maar dit voorbeeld laat zien dat je geen verkeerde prijs kunt vragen, behalve als je met jouw coaching niet de beloofde waarde levert.

Als jij waarde levert, zijn mensen soms bereid daar veel voor te betalen. Dus houd dat in gedachten: dat je voor sommige mensen te duur bent, maakt je prijs nog niet verkeerd. Dat betekent gewoon dat die ene persoon niet jouw ideale klant is.

2. Koppel je prijs los van de uren die je maakt

Veel ondernemers zijn geneigd om in uurtarieven te rekenen. Hoeveel een klant betaalt, hangt dan af van het aantal uur dat jij voor die klant beschikbaar bent. Alleen als je met uurtarieven werkt, bereik je op een gegeven moment een plafond. Je kunt wel continu je uurtarief verhogen. Maar flink opschalen wordt dan lastig. Bovendien moedig je daarmee klanten aan om ook in uren te denken in plaats van te focussen op de waarde die jij biedt.

Onze tip? Koppel je prijs los van je uren. Vraag bijvoorbeeld een vaste prijs voor een coachsessie en geef aan wat daarbij inbegrepen is (voorbereiding, appcontact achteraf, etc.). Dan is het een pakket in plaats van een uur coaching.

Wil je je prijzen verhogen? Dan kun je ook extra waarde toevoegen aan je aanbod in de vorm van dingen die jou weinig tijd kosten, maar die je klanten wel veel opleveren. Voeg bijvoorbeeld een eerder opgenomen video toe aan je online aanbod, richt een community op, maak een e-book als onderdeel van je pakket, etc. Dan is het logisch dat je meer vraagt, terwijl jij hier maar eenmalig tijd aan kwijt bent.

Business Boost

Snak jij naar klanten voor je coachpraktijk?

Schrijf je dan in voor de GRATIS online Business Boost.

In de Business Boost ontdek je in 4 dagen hoe je van je coachpraktijk een bloeiende business maakt waar je van kan leven. Deze Business Boost is speciaal voor beginnende coaches en want-to-be-coaches. We starten op zondag 13 oktober, doe je ook mee?

3. Focus op het resultaat dat jij klanten biedt

Klanten betalen jou niet om een uur in de stoel tegenover je te zitten. Ze betalen je met een bepaald doel voor ogen. Jouw waarde zit hem niet in 1 uur van je tijd aanbieden. Jouw waarde zit in wat dat uur oplevert. Als je er op die manier naar kijkt, zal je misschien al met een heel andere bril naar je prijzen kijken.

Als je je afvraagt “Wat heb ik over voor een uur coaching?”, dan geef je vast een heel ander antwoord dan als je jezelf de vraag stelt “Wat heb ik over voor hoofdpijnvrij door het leven gaan?”. Mensen vinden € 110 voor een uur coaching misschien duur. Maar voor een hoofdpijnvrij leven zijn cliënten met dagelijkse hoofdpijn misschien wel bereid € 500 te betalen. 

Vraag je af wat jouw coaching klanten oplevert. Hoeveel zijn ze bereid daarvoor te investeren? Ben jij bijvoorbeeld een businesscoach en weet je zeker dat klanten hun omzet kunnen verdubbelen door jou in te schakelen? Dan is dat zeker wat waard. Misschien meer dan het tarief dat je gewend was per uur te vragen.

4. Begin laag en verhoog je prijzen later

De prijs die je nu kiest, staat niet voorgoed vast. Zie je huidige prijzen ook als een leerkans. Hoe reageren mensen op je prijs? Merk je dat je praktijk in no-time vol zit en gaat elke geïnteresseerde direct akkoord met je prijs? Of komt er juist weerstand op je prijs? 

Als je merkt dat de aanmeldingen binnenstromen, is dat wellicht een teken om je prijzen te verhogen. Doe dat ook zeker na een tijdje. En dan niet alleen met een inflatieverhoging, maar ook als je voelt dat jij meer waarde te bieden hebt of als je merkt dat je meer aanvragen krijgt dan je aankunt. Dat is vaak een signaal dat je prijs hoger mag. 

Hoe verhoog je je prijzen?

Een hogere prijs is niet zozeer belangrijk om er rijker van te worden. Het geeft je vooral:

  • meer vrijheid (als je 2x zo duur bent, heb je de helft van de klanten nodig voor dezelfde omzet);
  • meer gemak (er is ruimte om te investeren in marketing of om werk uit te besteden);
  • door de vrijgekomen ruimte nog meer resultaat bij je klanten te creëren.

Toch vinden coaches het vaak spannend en lastig om hun prijzen te verhogen. Wat we vaak zien, is dat coaches hun eigenwaarde met hun prijs verwarren. Als ze niet zeker zijn over hun kunnen, vragen ze maar lagere prijzen. Maar zie je prijzen en eigenwaarde los van elkaar. Een lage eigenwaarde is geen reden voor lage prijzen.

Hoe doe je dat doet, je prijs verhogen? Dit zijn 3 tips:

  1. Verhoog vandaag nog je uurprijs met 25% voor nieuwe klanten. Praat daarnaast op je website of social media 25% vaker of duidelijker over je waarde.
  2. Koppel je prijs los van uren, door waardetoevoegingen te maken die jou geen tijd of geld kosten maar je klanten veel opleveren. Dan is het logisch dat je prijzen omhoog gaan.
  3. Zie prijsverhogingen als je eigen groeikans. Verhoog komend jaar je prijs nog 2 keer met 25%. Zie elke verhoging als een leermoment. Hoe reageren mensen erop? Welke waarde moet je toevoegen om deze verhoging te kunnen doen? Passen je social-media-posts en website foto’s bij iemand met deze prijzen?

5. Stem je prijs af op je ideale doelgroep (niet op je huidige klant)

Dat sommige mensen je prijzen als coach te hoog vinden, is geen glashard bewijs dat je prijzen te hoog zijn. Misschien zijn die mensen niet jouw ideale klant. Jouw doelgroep als coach bestaat dan ook niet alleen uit de mensen die jij wilt helpen, maar ook uit de mensen die het kunnen betalen dat jij hen helpt.

Merk jij dat je doelgroep je prijzen standaard te hoog vindt? Dan is dat misschien een reden om je doelgroep bij te stellen. Kun je je misschien richten op organisaties of ondernemers in plaats van op particulieren? Of op dertigplussers in plaats van studenten?

Trek jij nu niet je ideale klant aan? Dan kan dat ook aan je prijzen liggen. Als jij heel lage prijzen hanteert, dan trek je misschien wel elke mogelijke klant aan. Ook mensen die eigenlijk niet jouw ideale klant zijn. Soms is een prijsverhoging dan nodig om meer ideale klanten aan te trekken en niet-ideale klanten naar een andere coach te laten gaan.

6. Besef dat een laag tarief als coach niet alles is

Veel coaches starten maar met een laag tarief. Ze zijn blij met elke klant. Maar besef wel dat je daarmee jezelf ook in de weg kunt zitten

  • Als coachees weinig voor je coaching betalen, zijn ze misschien ook minder serieus. Wanneer ze maar € 50 neertellen voor 2 uur coaching, komen ze eerder onvoorbereid naar je toe dan als ze voor diezelfde sessie wel € 500 betalen.
  • Met een lage prijs kun je ook je eigen “Ik ben geen echte coach”-mindset in stand houden. Je bevestigt jezelf in het idee dat jij minder waard bent dan andere coaches.
  • Als je prijs laag ligt, kunnen de klanten ook heel snel binnenstromen. Misschien zelfs meer klanten dan je aankunt, waardoor je na een tijdje ‘nee’ moet gaan verkopen.
  • Bij een lage prijs moet je hard werken om rond te komen. Je moet meer mensen begeleiden om er een goed salaris uit te halen, houdt nauwelijks tijd over voor marketing, etc. Vraag je af of dat is hoe je erin wilt staan. Soms kun je beter iets meer vragen, zodat je de tijd, energie en ruimte overhoudt om je klanten goed te begeleiden.

7. Vraag een prijs waar jij je goed bij voelt

Aan de andere kant is het ook weer niet de bedoeling dat je een prijs vraagt die zó hoog is dat je er zelf heel gespannen van wordt. Ga eens na van welk tarief jij goed zou kunnen rondkomen, ook als je niet helemaal vol zit qua afspraken. Wat zou voor jou voelen als een tarief waarbij je geen zorgen hebt over geld en denkt “Ja, dit is een goed bedrag voor wat ik bied!”. 

Natuurlijk kun je je prijs ook vergelijken met concurrenten. Maar besef dat wat jij biedt uniek is. Geen coach is hetzelfde, dus is het logisch dat de ene coach € 45,- per uur vraagt, de ander € 500,- en weer een ander iets daartussenin. Ga vooral na wat goed voelt voor jou en blijf je prijzen regelmatig onder de loep nemen. Jij bent het waard – en je coaching is het waard – om regelmatig ietsje meer voor te vragen.

“Ja maar, ik wil ook mensen helpen die het niet kunnen betalen!”

Vind je het belangrijk om als coach ook soms mensen te helpen die veel baat hebben bij jouw coaching, maar er het geld niet voor hebben? Dan hoef je niet je standaard-prijs te verlagen. Je kunt voor die mensen ook een speciaal “sponsor-potje” maken om jouw coaching aan hen gratis of voor een lagere prijs aan te bieden. Zo kun je er ook voor die mensen zijn zonder dat je jezelf in de vingers snijdt. Zorg er wel voor dat dit potje in balans is met de rest van je inkomsten en dat je het echt alleen voor de uitzonderingen gebruikt.

Wij hebben zelf ook zo’n potje voor Miracle Roadmap. Af en toe komen mensen met een bijzonder verhaal bij ons die op dit moment geen geld hebben voor het programma, maar wel graag meedoen. Dan gaan we per situatie na of we daar dit potje voor willen inzetten.