Tip 1: stel niet uit, start vandaag!

Hoe vaak zien we wel niet dat mensen al jarenlang met mooie coachplannen rondlopen, maar daar geen werk van maken. Zonde! Misschien herken je dat. Je wilt eerst nog bepaalde opleidingen afronden, een diploma halen, een steengoede website bouwen, 10 blogartikelen online hebben staan, nóg een keer sleutelen aan je flyer, etc. Dan pas wil je naar buiten treden als coach.

Maar als jij jezelf coach voelt en weet dat je iets te bieden hebt, dan bén jij al coach. Dan mag je nu al jezelf presenteren als coach. Het is nergens voor nodig om te wachten tot het perfecte moment. Sterker nog: het perfecte moment bestaat niet. 

Ook is het zonde om jezelf in perfectionistische projecten (zoals die ge-wel-di-ge website tot in de puntjes finetunen) te verliezen. Als je maar ergens start, dan ben je al zoveel verder dan als je aan je plannen blijft sleutelen. Als je in actie komt, dan kun je vanzelf ontdekken wat wel en niet werkt in plaats van daarover te blijven mijmeren zonder iets te proberen.

Tip 2: weet wat jouw missie is en op wie je je richt

Een succesvolle coach is niet gewoon “een coach”. Nee, succesvolle coaches weten voor wie ze er zijn en waarvoor ze er zijn. In 2022 stonden er 95.000 ondernemers ingeschreven als coach bij de Kamer van Koophandel. Het aantal coaches groeit met het jaar. Maar denk nu niet “Wie zit er nu op mij te wachten als er al zo veel coaches zijn?!”. Mensen zitten op jou te wachten. Als jij jezelf maar weet te positioneren. En als je maar weet wat jou onderscheidt van de andere coaches.

Wat is uniek aan jouw aanpak? Heb jij misschien een andere visie dan andere coaches? Kijk je op een holistische manier? Geloof jij in snel stappen zetten? Focus je op duurzame verandering? Breng je bepaalde ervaring mee die kenmerkend is voor jou? Werk je lichaamsgericht? Heb je een speciale methode ontwikkeld? Ben je ervaringsdeskundige?

Heb je ook helder op wie jij je richt met je coaching? Ook daarmee kun je je onderscheiden. Er bestaan bijvoorbeeld heel veel businesscoaches. Een businesscoach voor fotografen of een coach voor startende online ondernemers is al meer afgebakend dan een businesscoach die zich op alle ondernemers richt. En als je stresscoach bent, ben jij er dan bijvoorbeeld specifiek voor jonge moeders, voor mensen met een burn-out, voor ondernemers of voor een andere groep? 

Door je doelgroep te verkleinen, wordt het makkelijker om juist jouw ideale klant te bereiken. Wil je weten hoe je je doelgroep kiest? Daar schreven we een ander artikel over. Deze 7 tips helpen je om jouw doelgroep als coach af te bakenen.

Er gaat in Nederland nogal wat onzin rond over hoe je succesvol wordt als coach

Daarom is het tijd voor de waarheid.

Want als er al al zoveel coaches in Nederland zijn – hoe kom jij daar als coach ooit nog tussen? Heeft het dan nog wel zin om te beginnen? Of om te investeren in het laten groeien van je praktijk in die ramvolle markt? Dat en meer ontdek je in de podcastserie De Waarheid over Coaches.

Tip 3: schreeuw het van de daken dat jij start als coach

Wanneer je gaat starten als coach, wil je dat je praktijk volstroomt. Dat begint met vertellen dát jij als coach werkt en dat je openstaat voor nieuwe klanten. En ja, dat kan ook als je nog geen website hebt!

Vertel als eerste aan je vriendengroep en familiekring dat je als coach werkt. Vertel ook (oud-)collega’s erover. Plaats er een bericht over op LinkedIn. Hoe je het ook doet, wees expliciet dat jij in business bent en dat je staat te springen om leuke klanten. Maak het ook specifiek. Vertel wat je doet, voor wie je er bent en waarom mensen bij jou moeten zijn. En zeg erbij dat je plek hebt voor nieuwe coachees (lucky them!).

Natuurlijk is het belangrijk dat je je gezicht ook op Instagram en andere platforms laat zien. Maar via via aan klanten komen, is nóg krachtiger. Mensen die via een bekende bij je uitkomen, zijn al enthousiast voordat ze je hebben ontmoet. Een salescall is niet altijd nodig. Je bent er geen advertentiebudget aan kwijt. En je bent niet afhankelijk van de grillen van social-media-platforms en Google. Kortom: de moeite waard!

Tip 4: bepaal de juiste prijs voor je diensten

Wat kost dat, een coachsessie bij jou? Voor veel potentiële klanten is dat de eerste vraag die in hun opkomt voordat ze met jou in zee gaan. Belangrijk dus dat je helder hebt wat jouw aanbod kost en wat je klant voor die prijs krijgt!

Nu snappen we maar al te goed dat je prijs bepalen geen makkie is. De ene coach vraagt € 500 voor een sessie van 1 uur, de ander € 100 en weer een ander biedt iets soortgelijks aan voor vijf tientjes. Hoe weet je dan hoeveel jij moet vragen? We kunnen je in ieder geval meegeven dat er niet één normale prijs voor coaching bestaat. Dat hangt enorm af van je aanbod, je doelgroep en ook van het resultaat dat je coachees bereiken.

Kun jij mensen in maar 1 coachsessie afhelpen van jarenlange hoofdpijn? Dan zijn ze vast bereid veel voor die sessie te betalen. Hetzelfde geldt als jij ondernemers coacht om hun omzet te verdubbelen. Dan leveren jouw sessies geld op in plaats van dat ze geld kosten. Dat werkt misschien anders als jij faalangsttrainingen aan studenten aanbiedt. Zij hebben een kleiner budget en zullen minder snel € 200 aan een uur coaching uitgeven.

Wil je concrete tips om de juiste prijs te bepalen als coach? Bekijk dan onze 7 tips.

Tip 5: verkoop jezelf (en dat is niet zo lastig als het klinkt!)

Leuker kunnen we het niet maken: je zult jezelf moeten verkopen als coach. Zeker je eerste klanten komen niet vanzelf naar je toe. Mensen moeten eerst weten dat jij bestaat en ze moeten ook het gevoel hebben dat jij het probleem kunt oplossen waar zij tegenaan lopen. Gelukkig hoeft verkopen niet erg te zijn. Pak het vooral op jouw manier aan met marketing die bij jou past. Dan wordt het leuker dan het klinkt. Beloofd!

 

Jezelf verkopen als coach begint met je doelgroep heel goed kennen. Waar lopen zij tegenaan? Waarom lukt het hen niet om die problemen zelf te verhelpen? Wat zouden ze het liefst willen? Hoe kun jij daarbij helpen? In goede marketinguitingen speel je in op de problemen en diepste verlangens van je doelgroep.

Vertaal die problemen en verlangens naar krachtige marketinguitingen op de juiste kanalen. Weet je op welke kanalen jouw doelgroep zit? Een zakelijke doelgroep zal vooral op LinkedIn actief zijn. Bied jij coaching voor moeders? Dan is Instagram waarschijnlijk een passend kanaal. Richt je je op jongeren? Dan moet je misschien op TikTok aanwezig zijn.

Ga na welke kanalen jij wilt en kunt inzetten en maak een concreet plan om dat te doen. Maak een contentkalender waarin je uitwerkt welke kanalen je gebruikt, op welke data je welke post plaatst of e-mail verstuurt en waarover je dan gaat schrijven. Noteer de data ook in je agenda, zodat de taak ‘marketing’ niet alsnog onderaan je to-do-list belandt.

6. Start met KPI’s

Misschien ben je in het bedrijfsleven al doodgegooid met de term KPI’s. Dit staat voor Key Performance Indicators. Een KPI is een indicator waaraan je afmeet of je met je huidige aanpak je doel gaat halen. Vaak heb je een groter doel, zoals “Ik wil dit jaar € 75.000 omzet behalen”. Maar daar gaan meerdere stappen aan vooraf. Om naar zo’n groter doel toe te werken, heb je misschien meer websitebezoekers, meerdere succesvolle webinars en meer volgers op Instagram nodig. Dát zijn je KPI’s. 

Breng voor jezelf in kaart met welke KPI’s jij de komende tijd aan de slag gaat. Kies ook een evaluatiemoment waarop je checkt of dit is gelukt. Dan weet je of je de goede kant op gaat of dat je moet bijsturen om je doelen te behalen.

Voorbeelden van KPI’s zijn:

  • Ik wil X bezoekers per maand hebben op mijn website.
  • Ik wil X aanmeldingen hebben voor de 10 webinars die ik dit jaar geef.
  • Ik wil een X bedrag aan omzet hebben behaald in de maanden september, oktober en november.
  • Ik wil dat een X% van de webinar-deelnemers mijn aanbod aanschaft.
  • Ik wil over 3 maanden X aanmeldingen voor mijn nieuwsbrief hebben.

7. Overweeg gratis sessies aan te bieden

Als je net start als coach, kan het heel slim zijn om je aanbod eerst gratis aan een paar mensen aan te bieden. Dat klinkt misschien tegenstrijdig, omdat je van coaching je werk hebt gemaakt en er ook brood op de plank moet komen. Maar geloof ons: die gratis sessies kunnen je veel opleveren.

  • Vraag de gratis coachees om een review voor je te schrijven, die je vervolgens op je site of social media mag delen. Dat helpt om vertrouwen te wekken bij nieuwe klanten.
  • Laat hen eerlijke feedback geven op je coaching. Wat vinden ze goed aan jouw sessies en wat kan beter? Daar leer je van voor een volgende keer.
  • Vraag of ze feedback hebben op je site. Spreken jouw teksten hun aan of zijn er dingen die volgens hen beter of anders moeten? Wie weet haal je er goede verbeterpunten uit.
  • Zijn het mensen die zelf een mooi bereik op social media hebben? Vraag of ze op hun kanalen iets over jouw coaching willen delen. Dat levert jou weer meer bekendheid en volgers op.

Zo zijn er nog veel meer vormen te bedenken. Hoe dan ook, gratis werk leveren is lang niet altijd slecht. Het kan je op termijn juist meer betalende klanten opleveren en het helpt je om je bedrijf te verbeteren.

8. Neem mensen mee in je opstartproces

En een laatste tip als je gaat starten als coach: neem mensen vanaf het begin mee in jouw proces van zelfstandig coach worden. Deel bijvoorbeeld een foto van je inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Laat zien hoe je achter de schermen hard aan je website werkt. Deel over je zoektocht naar een eigen kantoorplek. 

Laat jezelf al online zien voordat alles voor je bedrijf helemaal staat. Geef mensen een inkijkje in de weg daarnaartoe. Niet voor niets kijken we graag naar programma’s als ‘Ik vertrek’. Je volgers vinden ook dít proces interessant. En hoe eerder je ze meeneemt in het proces, hoe groter de kans is dat ze – zodra jij écht van start gaat – niet weten hoe snel ze bij jou voor de deur moeten staan.