Het speelse kind verandert

Zo had ze dat geleerd op de reguliere basisschool: de volwassenen geven de opdrachten en de kinderen voeren het uit. Na enkele jaren naar de juf en meester luisteren zat die uitvoerende rol al zo in haar systeem dat ze vergeten was dat het anders kon. Ze was vergeten dat ze zelf iets wilde. Zonder het te beseffen was het speelse kind veranderd in een passief en volgzaam mens dat afstand had genomen van het uiten van haar creativiteit. Daar stond ze dan, te wachten. Op een plek waar niemand haar zou vertellen wat ze moest gaan doen.

Baas in eigen leven

In de vrijheid van haar nieuwe schoolsituatie werd het patroon van wachten op de te volgen instructies rigoureus doorbroken. Het meisje kreeg de touwtjes van haar leven weer in eigen handen, en haar eerste reactie was wat onwennig. Eén van de meest vruchtbare gemoedstoestanden volgde: verveling.

Het meisje dat in de hal stond te wachten, besloot na enige tijd van verveling ‘dan maar’ iets te doen wat ze leuk vond. En, ja: dat vond ze leuk. Vervolgens kwam ze lachend terug naar de hal. Daar was nog steeds niemand die haar vertelde dat ze iets moest gaan doen. Daarom koos ze er opnieuw voor om iets leuks te doen. Hoe onwennig ook. Eigenlijk beviel het haar wel. Ze ging opnieuw iets leuks doen. En opnieuw. En opnieuw.

Natuurlijk haar hart volgen

Inmiddels is het 3 jaar later. Voor het tienjarige meisje is het een gewoonte geworden om haar hart te volgen en haar creativiteit de vrije loop te laten. Dat doet ze dagelijks. Haar natuur is natuurlijk geworden. Zo rollen haar zelf geknutselde en geschreven weekbladen als warme broodjes het atelier uit en verschenen we tijdens het jaarlijkse zomerfeest met een gemêleerd gezelschap op het podium om een wonderbaarlijke versie van Roodkapje te spelen. Tijdens het repeteren van het toneelstuk werd het volgende ‘leuks’ geboren. Toneelles.

Afgelopen maandag schreven we samen een kort plan om een schooltoneelgezelschap in het leven te roepen. Een high-five later zetten we onze eerste les in elkaar en op dinsdag stonden we voor een groep kinderen met leeftijden tussen de 5 en de 14 jaar. Om de beurt leidden we de fanatieke acteurs door de oefeningen heen. We hebben elkaars inlevingsvermogen geprikkeld, onze onbevangenheid geactiveerd en gegierd van het lachen. Het meisje dat ooit in de hal stond, verward om zich heen keek en uit verveling maar iets leuks ging doen, is de grondlegger van een nieuw wekelijks hoogtepunt: toneelles, elke dinsdag om 13.00uur.

De missie van 365 dagen succesvol onderwijs is geluk in de klas. In 2025 leren een miljoen kinderen de geluksformule voor het leven, gewoon op school. Geluk in de klas begint bij een leraar die dit voorleeft en doorgeeft. Daarom geven wij alle leraren de online cursus ‘ van onderwijsDRUK naar onderwijsGELUK’ cadeau en ontwikkelen we vervolgens met iedereen die mee wil en kan helpen gelukslessen voor alle leerlingen op de basisschool, middelbare school en het MBO!