Het gekke is: deze coaches zijn vaak heel goed in hun werk. Het probleem zit ‘m niet in hun kwaliteit. Dat weet je ook van jezelf: als je betaald zou krijgen op basis van het verschil dat je maakt, was je al lang miljonair. 

Hoe komt het dan dat het voor veel coaches zo moeilijk is?
En vooral: wat kun je er aan doen?.

  1. Ze onderschatten hun eigen waarde.

Veel coaches zijn bescheiden van aard. Ze denken: “Wat ik doe is toch niet zo bijzonder? Iedereen kan dit.” Nou, nee dus. Als iedereen het kon, zaten we niet allemaal met burn-outs, levensvragen en vastgelopen carrières. De waarde van wat jij doet, zit niet alleen in de gesprekken die je voert, maar in de transformaties die je mogelijk maakt. Mensen betalen niet voor dat uurtje met jou; ze betalen voor de impact die dat uur op hun leven heeft.

Tip: Denk eens terug aan de laatste klant die écht baat had bij jouw coaching. Wat veranderde er voor diegene? Houd dat voor ogen als je je prijs vaststelt. Je verkoopt geen tijd, je verkoopt diepgaande verbetering in iemands leven. Dat is bijna onbetaalbaar.

  1. Ze zijn bang voor concurrentie.

“Maar er zijn zoveel coaches, waarom zouden mensen mij kiezen?” Die gedachte sluipt vaak stilletjes binnen. En ja, er zijn veel coaches, maar er is maar één jij. Mensen kiezen jou niet alleen om je kennis, maar om wie je bent, hoe je ze aanvoelt, hoe je luistert, hoe je doorvraagt. Dat is jouw unieke kracht. Het feit dat er concurrentie is, betekent simpelweg dat er behoefte is aan coaching.

Tip: Maak je eigen verhaal helder. Wat onderscheidt jou? Wat breng jij mee wat een ander niet heeft? Focus daarop, want dat is waar je klanten voor terugkomen.

Business Boost

Snak jij naar klanten voor je coachpraktijk?

Schrijf je dan in voor de GRATIS online Business Boost.

In de Business Boost ontdek je in 4 dagen hoe je van je coachpraktijk een bloeiende business maakt waar je van kan leven. Deze Business Boost is speciaal voor beginnende coaches en want-to-be-coaches. We starten op zondag 13 oktober, doe je ook mee?

  1. Ze willen het goed doen voor iedereen.

Coaches zijn vaak zorgzaam van aard. Ze willen niemand teleurstellen en vinden het lastig om ‘nee’ te zeggen, of om hogere tarieven te vragen. Ze zijn bang dat mensen hen te duur zullen vinden en ergens anders heen gaan. Maar door te weinig te vragen, kom je uiteindelijk in de knel. Niet alleen financieel, maar ook qua energie. Je kunt niet de beste versie van jezelf zijn als je steeds aan het hollen bent om rond te komen.

Tip: Zie het als een balans tussen geven en ontvangen. Als jij genoeg vraagt, kun je blijven doen wat je het liefste doet: mensen helpen. En eerlijk is eerlijk, de klanten die in jou willen investeren, zijn vaak ook degenen die het meest gemotiveerd zijn om te veranderen.

  1. Ze hebben geen systeem en ‘hopen’ op klanten.

De meeste coaches zijn diep in hun hart geen ondernemers. Dat hele gedoe met klanten werven, marketing doen, jezelf verkopen… Je vindt het eigenlijk vreselijk. Veel coaches gedragen zich daarom onbewust als hele goede onbegrepen artiesten: prachtige kunst maken en hopen dat iemand het atelier binnenloopt. Alleen: niemand weet dat het bestaat. Ook niet als je je website wéér mooier hebt gemaakt. Je doet aan hoop-marketing: hopen dat het goed komt, levert echter alleen frustratie op.

Tip: Wat je nodig hebt is een systeem. Simpel, praktisch, helemaal passend bij wie jij bent en ondertussen super-effectief. Daarover vertel ik in de gratis 365 Business Boost. Meld je aan en je ziet hoe je heel snel meer klanten vindt en meer geld verdient. 

Want hoe meer jij verdient, hoe meer mensen je kunt helpen.
En is dat niet uiteindelijk het doel?