Er zijn niet té veel coaches

In onze ogen zijn er zelfs te weinig coaches. Het zit namelijk zo: bijna 25% van alle Nederlanders gaat naar een coach of is ooit bij een coach geweest. Dat zijn meer dan vier miljoen mensen. Vier miljoen! 

Klanten lopen er dus genoeg rond. En dat aantal wordt alleen maar meer, want het taboe dat ooit op coaching of therapie lag is gelukkig grotendeels verleden tijd. Persoonlijke ontwikkeling wordt steeds belangrijker en normaler, waardoor alsmaar meer mensen naar een coach stappen.

Kortom: de wereld snakt naar jou als coach. Je moet er alleen voor zorgen dat jouw ideale klanten je weten te vinden. 

Hoe krijg ik klanten als coach? 7 tips 

Deze 7 tips gaan je helpen bij het krijgen van meer klanten als coach, voor een goed gevulde coachpraktijk. 

Tip 1. Verander je mindset

Belemmerende gedachten als “Er zijn al zoveel coaches!”, “Waarom zouden mensen nou naar mij komen?” of “Hier kan ik toch geen geld voor vragen?” gaan je niet helpen om van je coachingspraktijk een succes te maken. 

Denken in overvloed is een belangrijke stap. Betwijfel niet of er wel genoeg klanten zijn. Wees niet bang dat klanten er het geld niet voor hebben. Geloof dat er van alles (geld, klanten, hulpvragen) genoeg is om jouw bloeiende coachpraktijk te kunnen opbouwen. 

Vind je het lastig om dat te geloven? Weet dan: ook 365 Dagen Succesvol startte heel klein. We begonnen zonder geld, bekendheid, social-media-volgers of netwerk. Toch twijfelden we niet of er wel iemand op ons zat te wachten. En zie hier: we hebben al meer dan 100.000 mensen mogen coachen.

2. Ontdek wat jouw grote kracht is

Geen enkele coach is hetzelfde. Om meer klanten als coach aan te trekken moet je weten waar jij goed in bent. En dáár ook gebruik van maken en ervoor gaan staan. 

Misschien ben jij expert in een bepaald vakgebied. Je kunt als geen ander mensen motiveren die vastlopen of je weet alles van marketingstrategieën voor mkb-bedrijven. Het kan ook zijn dat je specifieke persoonlijke kwaliteiten hebt. Je bent een ster in kritische vragen stellen of juist in luisteren zonder oordeel. 

Hoe helderder jij hebt wat jou een goede coach maakt, hoe beter je daarover kunt vertellen. Aan klanten, op je website, op social media of aan collega’s. En hoe makkelijker het wordt om – puur door jezelf te zijn – klanten aan te trekken.

3. Bepaal jouw ideale klant

Weet je waarom het niet erg is dat er zoveel mensen zijn met coach als functietitel? Omdat elke coach een eigen doelgroep helpt. Zo zijn er coaches voor perfectionisten, coaches voor mensen met een burn-out en coaches die je van je uitstelgedrag af helpen. 

Hoe helderder jij maakt voor welke klanten jij dé coach bent, hoe makkelijker het wordt om meer van die klanten als coach aan te trekken. Je kunt je dan presenteren als dé coach voor businesscoaches in Friesland of dé coach voor 25- tot 35-jarigen met faalangst. Dus vraag jezelf niet alleen maar de vraag hoe krijg ik klanten als coach, maar wat voor klanten wil ik?

Stem bijvoorbeeld je social-media-posts en blogartikelen volledig af op die doelgroep, zodat zij zelf ook zullen merken “Hij of zij begrijpt mij echt!”.

4. Steek je gezicht boven het maaiveld uit

Laat jezelf zien en ga staan voor wie je bent en wat je doet. Er zijn genoeg klanten die op jou zitten te wachten. Maar daarvoor moeten ze wel weten waarvoor ze bij jou moeten zijn. 

Dus zet je schaamte aan de kant. Mompel niet zachtjes “Oh ik ben coach” op een kringverjaardag; vertel trots wat je doet en waarom. Neem je deel aan een cursus? Zeg wat jij te bieden hebt. Ga staan voor wat je doet, zelfs als je denkt dat verkopen niet je ding is. 

Vergis je niet: potentiële klanten lopen overal rond. En als iemand zelf niet jouw perfecte klant is, dan kent diegene misschien wel iemand anders die jouw hulp kan gebruiken. 

5. Durf de goede prijs te vragen

Je denkt misschien “Ik moet qua prijs laag inzetten. Dan trek ik de meeste klanten aan als coach.” Maar nee, die instelling gaat je niet direct helpen naar jouw bloeiende coachpraktijk. Om een paar redenen:

  • Als je te weinig vraagt, zijn klanten soms minder gemotiveerd dan als ze flink moeten investeren. Daardoor halen ze niet het maximale uit een traject met jou.
  • Met een te laag tarief trek je soms klanten aan die niet helemaal bij jou passen, namelijk mensen die vooral afgaan op de lage prijs.
  • Soms schrikt een laag tarief juist af. Mensen vragen zich af “Lever je wel écht kwaliteit voor dat geld?”.
  • Als jij voor je gevoel weinig betaald krijgt, lever je misschien onbewust minder waarde aan je klanten.

Dus: kijk hoeveel jij wilt en kunt verdienen en stem dáár je prijs op af. Ook dat kan je meer klanten als coach opleveren. 

Business Boost

Snak jij naar klanten voor je coachpraktijk?

Schrijf je dan in voor de GRATIS online Business Boost.

In de Business Boost ontdek je in 4 dagen hoe je van je coachpraktijk een bloeiende business maakt waar je van kan leven. Deze Business Boost is speciaal voor beginnende coaches en want-to-be-coaches. We starten op zondag 13 oktober, doe je ook mee?

6. Wees jezelf

Je bent vast niet de enige perfectionismecoach of the one and only businesscoach voor millennials. Maar jij bent wel de enige die het op jouw manier doet. Je kunt meer klanten als coach aantrekken door jezelf te zijn. In je rol als coach, in je marketing en ook in het contact met klanten. 

Als jij een loodgieter nodig hebt om je gootsteen te laten repareren, dan maakt het je waarschijnlijk niet zo uit wie diegene is. Als je kraan maar snel weer werkt. Schakel je een coach in? Dan kijk je wel of die persoon bij je past voordat je jezelf volledig blootgeeft.

Geef je potentiële klanten daarom een inkijkje in wie jij bent en probeer ook met potentiële klanten een connectie aan te gaan. 

Op een persoonlijk niveau connecten met mogelijke klanten doe je bijvoorbeeld zo:

  • Laat op social media soms iets van je eigen gedachten of worstelingen zien. Zo blijkt dat jij ook maar een mens bent.
  • Geef de teksten op je site een persoonlijk tintje. Vertel niet alleen wat je doet en hoeveel het kost, maar ook waarom je dit doet en wie jij bent als coach en als mens.
  • Plaats video’s op je site of op social media. Dat is persoonlijker dan enkel een foto met tekst.
  • Kies een vorm van digitale marketing die bij jou past (Instagram, LinkedIn, etc.), zodat je daarin jezelf kunt zijn.
  • Vertel niet alleen over jou als coach, maar ook over jou als persoon. Heb je een hond? Wat doe je in je vrije tijd? Juist die kleine details creëren soms een connectie.

7. Maak de bewuste keuze om ervoor te gaan

Keuzes maken is en blijft spannend. Wat als je coachpraktijk niet goed gevuld raakt? Als marketing gewoon niet zo jouw ding is? Het ding is alleen: je moet keuzes maken om ergens een succes van te maken. Oftewel: ergens vol overtuiging voor gaan en besluiten om je twijfels tijdelijk te parkeren.

Maak de keuze dat dit is wat jij wilt. Met in je achterhoofd de fantastische voordelen, maar ook de risico’s. Als jij besluit om ergens echt voor te gaan en daar je tijd, energie en vertrouwen in te stoppen, vergroot je je kans op succes enorm.

Hét opstapje naar meer klanten als coach?

Ben jij er klaar voor om je belemmerende overtuigingen buitenspel te zetten en toe te werken naar een bloeiende coachpraktijk? Start er vandaag nog mee door je nu aan te melden voor het 365 Coachprogramma. 

Hoe krijg ik klanten als coach? Werk met dit uitgebreide online programma in 7 stappen toe naar een uitverkochte coachpraktijk met mensen die maar al te graag door jou gecoacht worden. Inclusief 104 (video)lessen, maandelijkse live coachcalls, toegang tot een online community en allerlei extra bonussen. Gun dit jezelf en zet daarmee vandaag nog stap 1!