Wat is je missie?

Maar succesvol ondernemer, dat word je niet zonder missie. Ik leerde het een paar jaar geleden al van David en Arjan: de essentie van een droom is dat ‘ie niet uitkomt. Daarom spreken zij niet van dromen, maar van een missie. Een magische, magnetische missie, om precies te zijn. Een goede missie voldoet aan een aantal criteria:

  • je krijgt er eindeloos veel energie van
  • je wordt er creatief van; je denkt in mogelijkheden!
  • het is meetbaar: je weet precies wanneer het is gelukt of niet
  • je kunt het in de tijd plaatsen (bijvoorbeeld: in 2025 eet iedereen minstens twee keer per week een vergeten groente)
  • het is zo groot dat je nog niet meteen weet hoe je het gaat bereiken
  • het staat in dienst van anderen en/of de wereld
  • het is magnetisch: je magische missie trekt mensen aan die erin geloven en eraan willen bijdragen.

In je missie komen je hogere doel (wat wil je bijdragen aan de wereld?), je unieke talent en het financiële plaatje bij elkaar. Waar die drie dingen elkaar overlappen, daar ligt je missie. En een goede missie, die werkt als een magneet. Het zorgt ervoor dat precies die mensen die jouw onderneming nodig heeft, worden aangetrokken. Of het nu klanten zijn, medewerkers, leveranciers of andere partners, er zijn altijd mensen die zich kunnen vinden in jouw missie en eraan willen bijdragen.

“Het hebben van een missie is belangrijker dan het halen ervan.”

Maar pas op: staar jezelf niet blind op die missie. Of (en wanneer) je hem haalt of niet, is niet belangrijk. Het is geen target. De formulering hoeft niet meteen de slogan van je bedrijf te zijn. Simpelweg het hebben van een missie geeft je richting. Het maakt het makkelijker om strategische keuzes te maken voor je bedrijf.

Onderzoek het maar eens voor jezelf: wat is jouw missie? Deel hem – als je durft – hieronder met ons in de comments!