Als je bij de eerste categorie hoort, ga je voor het allerbeste huisje. Je voelt dat er ergens een huisje staat dat al je verwachtingen overtreft. Op de perfecte plek, tegen de perfecte prijs, met de perfecte sauna nota bene. Het kost je dagen zoeken. Je bekijkt alle mogelijke huisjes op elke mogelijke website. Je slaapt er onrustig van maar geeft niet op. Je weet dat dit huisje bestaat en dat jij het zal vinden. Het goede nieuws: dat lukt vaak ook.

De maximizer

Herkenbaar? Dan noemt de Amerikaanse psycholoog Barry Schwarz je een ‘maximizer’, ofwel iemand die kieskeurig op zoek gaat naar het allerbeste. Maximizers maken vaak de beste keuzes. Ze overzien alle opties, kennen alle ins en outs en weten precies waar ze ja tegen zeggen als dat een keer gebeurt.

Maar (je had vast al bedacht dat er een ‘maar’ zou komen) die ‘beste keuze’ van de maximizers vraagt een offer. Het kost tijd, energie en levert heel veel twijfel en frustratie op. Maximizers ervaren meer stress en zijn vaak achteraf minder gelukkig met hun keuze, omdat ze precies weten wat ze op een andere plek hadden kunnen krijgen. Sterker nog: vaak kiest een maximizer dan maar niet. Het aantal opties is zó groot, dat het je verlamt. Liever geen vakantiehuisje dan het verkeerde vakantiehuisje.

De satisficer

Of zit je in een andere categorie, die Barry Schwarz de ‘satisficers’ noemt? Waar maximizers soms een uur door de stad kunnen dwalen op zoek naar het beste terras, zit jij als satisficer al na een paar minuten te genieten van je kop koffie. De satisficers hebben vooraf ongeveer helder waar hun keuze aan moet voldoen – en zo gauw ze een optie hebben gevonden die daar aan voldoet (een huisje in de bergen, een terras in de zon) is het goed. De satisficer kan prima met het idee leven dat er ergens anders een mooier huisje staat of een leuker terras. Satisficers blijken meer ontspannen te zijn, meer geluk te ervaren én achteraf meer te kunnen genieten van hun keuze.

Het leukst is het natuurlijk als je die twee kunt combineren. Bepaal je voorwaarden zoals een maximizer dat zou doen, dus ambitieus en met een hoge standaard. En zeg daarna ja als een satisficer: bij de eerste optie die eraan voldoet. Zo maak je niet alleen de beste keuzes, maar ben je er nog blij mee ook.

Meer weten over de programma’s van 365 Dagen Succesvol?

David & Arjan zijn 365 Dagen Succesvol gestart met een missie: samen maken wij van Nederland het gelukkigste land. Nederland kan hiermee een voorbeeld zijn voor de rest van de wereld. Om dit te bereiken, hebben ze 10 jaar geleden de krachtige 365-methodiek ontwikkeld waar inmiddels tienduizenden mensen mee aan de slag zijn gegaan. 

365 Dichtbij is hét gloednieuwe programma met hoogtepunten uit 10 jaar 365 Dagen Succesvol samengebracht in één krachtig programma. Het is gebaseerd op de succesvolle methodiek en is gericht op het ontdekken wie je écht bent, wat je wilt en hoe je keuzes maakt die bij je passen. Daarbij komen alle zaken die in je leven spelen voorbij. Van je (mentale) gezondheid, tot je (liefdes-)relaties, je werk en je financiële situatie. Je ervaart stap voor stap hoe je jouw persoonlijke dromen en doelen bereikt. Gemiddeld gaven deelnemers van 365-programma’s hun leven een 5,5 aan het begin. Aan het eind gaven ze hun leven een 8,8 gemiddeld! Wil jij ook resultaat? Ga er dan voor en lees hier meer over 365 Dichtbij.