‘Bewijs maar dat jij als introvert opdrachten kunt binnenhalen’, zei een Twittervolger een tijd geleden tegen me in een discussie. Hij geloofde daar niet in. Als ondernemer moest je volgens hem extravert zijn. Helaas zien veel mensen- inclusief introverten zelf – dit ook zo. Uiteraard bewees ik dat hij ongelijk had. Sterker nog, deze Twittervolger is nu een tevreden vaste opdrachtgever. Met dit blog wil ik je laten zien dat je als introvert prima een succesvol zelfstandig ondernemer kunt zijn. Maar dan wel op een manier die bij jou past.

Introvert versus extravert 

Voordat ik begin met jou daarvan overtuigen wil ik eerst even een groot misverstand over introverten de wereld uit helpen. Introverten hebben geen hekel aan mensen en hoeven ook niet dodelijk verlegen te zijn. Het zijn geen excentrieke antisociale kluizenaars. Hun energie is gewoon naar binnen gericht, terwijl extraverten hun energie op de buitenwereld richten. Niets meer, niets minder. Als je introvert bent, wil dat dus niet zeggen dat ondernemen niets voor je is.

Netwerkborrel: de horror! 

Eén ding staat echter vast: als ondernemer moet je opdrachtgevers of klanten binnenhalen. Tenminste als je van je bedrijf wilt leven. En ik neem aan dat jij dat wilt. Het eerste doemscenario licht dan waarschijnlijk meteen op: netwerkborrels. Gruwel! Ik kan je een hand schudden. Je moet mij er niet neerzetten. Verplicht kletsen met mensen die ik niet ken, is niet mijn favoriete uitje. Ik kom totaal niet uit de verf. Wel gooi ik waarschijnlijk van de zenuwen een glas wijn over de tafel heen.

Maar hoera! Tegenwoordig is de netwerkborrel een best wel achterhaald concept. Er zijn genoeg andere manieren om te netwerken als introvert. Bijvoorbeeld via sociale media; een waar netwerk-walhalla.

Luistermaster 

Extraverten zijn dan misschien in het voordeel op een netwerkborrel, maar jij hebt weer een voorsprong op andere vlakken. Zo kunnen introverten ontzettend goed vragen stellen en luisteren. Je houdt van diepgang. En dat is niet alleen privé een kracht. Het komt ook heel goed van pas als ondernemer. Tijdens een intakegesprek met een toekomstige opdrachtgever weet jij feilloos te achterhalen wat die persoon nodig heeft. De dienst of het product dat jij levert sluit daardoor vaak perfect aan bij de persoonlijkheid en behoeften van de opdrachtgever. Een tevreden klant is het gevolg. Gratis reclame in the pocket. Scheelt jou weer netwerken.

Wat past bij jou? 

De kunst is dus om als introvert iets te doen waarin je jouw vaardigheden optimaal kunt inzetten. Je zult misschien niet floreren als begeleider van groepsreizen (bij het idee word ik al gillend gek), maar je bent bijvoorbeeld wel een geweldige tekstschrijver of coach. Zo vind ik het mooi om andere zpp’ers te helpen aan een persoonlijk website voor hun bedrijf. Een website die helemaal uitstraalt wie die persoon is. Harde marketing is niets voor mij.
Wring jezelf niet in een schoen die niet past en kijk niet naar anderen. Richt je op je eigen kracht. Wat wil jij brengen met jouw bedrijf? Als je hier antwoord op hebt, zul je zien dat jij als introverte ondernemer heel wat te bieden hebt.

Ben je startende ondernemer en kun je nog wat inspiratie gebruiken? Arjan en David hebben een paar handige tips voor je.

Wil je met minder stress en gedoe en meer zelfvertrouwen en liefde jóuw leven leiden?

Heb jij het gevoel dat er meer in het leven zit? Wil je je dromen en verlangens echt een keer belangrijk maken? Wil je jezelf nu eens een keer op nummer 1 zetten? Via onze nieuwsbrief helpen we je daar nú mee te starten. Al meer dan 160.000 mensen ontvangen onze wekelijkse dosis inspiratie in hun mailbox.

Meer weten over de methodiek en het werk van 365 Dagen Succesvol?

David & Arjan zijn 365 Dagen Succesvol gestart met een missie: van Nederland het gelukkigste land maken om het een voorbeeld te laten zijn voor de rest van de wereld. Om dit te bereiken hebben ze de 365-methodiek ontwikkeld die ze verspreiden door middel van artikelen, video’s, boeken, webinars, seminars en de 365 Jaaropleiding.

De 365 Jaaropleiding is de grootste en meest effectieve opleiding op het gebied van duurzame persoonlijke groei in Nederland. Al 5.025 deelnemers volgden de Jaaropleiding en leven nu het leven dat ze willen leiden. Gemiddeld gaven deelnemers hun leven een 5,5 aan het begin van het jaar. Aan het eind van de Jaaropleiding gaven ze hun leven een 8,8. Bekijk hier de verhalen en transformaties van eerdere deelnemers.