Wat als je alles tot het laatste moment bewaart?

Uitstelgedrag houdt in dat je taken voor je uit schuift en daarbij zelf ook weet dat dit je stress oplevert of in de problemen brengt. Uitstelgedrag hebben we allemaal weleens. Je hebt geen zin in een stom werkproject en verplaatst het daarom naar morgen, vervolgens naar overmorgen en dan naar de week erna. Soms heb je geen zin om een appje te beantwoorden en vergeet je het daarna volledig. En we hebben allemaal wel ergens een vlekje op de muur waarvan je al máánden roept dat een keer te moeten verven.

Dat is op zich niet zo’n probleem. We zijn allemaal maar mens. Maar wat als uitstelgedrag een structureel patroon is omdat je het idee hebt daar wel goed op te gaan? Ondertussen geeft het je alleen vooral veel stress en frustratie. Je staat continu aan en vraagt je elke keer af waar het in je planning toch misgaat. Maar is een slechte planning de oorzaak wel?

De oorzaak van uitstelgedrag: je ego

Psychologen verdiepen zich al decennia in de oorzaak van uitstelgedrag. Hersenstofjes (ook wel “neurotransmitters”) spelen bij dit gedrag een belangrijke rol. We kicken op dopamine: het stofje dat vrijkomt bij stress. En dat dus ook ontstaat als je in korte tijd veel gedaan moet krijgen, zoals bij in je nek hijgende deadlines. 

Daarnaast kan perfectionisme meespelen. Je wilt dingen zo graag goed doen dat je er eigenlijk niet aan durft te beginnen. Of misschien heb je zoveel te doen dat je geen idee hebt wat je als eerste moet oppakken. 

Maar in onze ogen komt uitstelgedrag en deadline-liefhebberij niet alleen voort uit neurologische stofjes en perfectiedrang. Ook je ego speelt mee. Als jij een deadline haalt die eigenlijk te krap is, geeft dat even een goed gevoel. Zie je wel: jij kunt dit. Jij kunt bergen werk in weinig tijd verzetten. Je ego is tevreden. Voor even dan. Voor je het weet, komt de volgende deadline en moet je je, voor jouw ego, opnieuw bewijzen. 

Uitstelgedrag en dingen op het nippertje halen gáát over ego. Het gaat over uitstralen naar de buitenwereld én naar jezelf wat je kunt en wat je hebt. Net als met een mooi huis, de dure auto voor de deur, je knappe partner en een mooie functietitel op LinkedIn. Wanneer jij elke onmogelijke deadline tóch weet te halen, geef je je ego een seintje: “Nou, dat heb je toch maar mooi gedaan. Je mag er zijn!”.

Deadlines gaan ten koste van je innerlijke vrede

Dat van deadline naar deadline hoppen voor niemand goed is, hoeven we je vast niet te vertellen. Je krijgt er stress en een opgejaagd gevoel van. Je roept regelmatig “Ik ben veel te druk”. Ook sta je de hele tijd aan en heb je ‘s nachts wellicht een abonnement op rusteloos naar het plafond staren of blijven malen. 

 Deadlines gaan ten koste van je innerlijke vrede. Je kunt niet oké zijn met wat er is en met wie je bent. Je hebt steeds een beetje stress nodig om je goed te voelen over jezelf.

Weet jij niet wat je passie is?

En wil je dat ontdekken?

Je passie geeft je energie, voldoening en kracht omdat je bezig bent met iets wat je werkelijk belangrijk vindt. En dat vinden we bij 365 belangrijk! Een fijn en ontspannen leven terwijl je doet wat je het allerliefste doet. Maar wat als je niet weet wat je passie is? Of juist het gevoel hebt 100 passies te hebben? Doe dan deze gratis mini-training!

“Ik mag niet lui zijn”

Bij een live-event van Miracle Roadmap stond laatst een vrouw op die hier een vraag over had. “Waarom kick ik er zo op om dingen steeds vlak voor de deadline af te maken?”, vroeg ze zich hardop af. Wat bleek? Deze vrouw had een hardnekkige belemmerende overtuiging: “Ik mag niet lui zijn”. Wat er ook gebeurde, ze vond dat ze niet rustig mocht stilzitten. Dat terwijl het juist goed is om soms ook toe te geven aan je luie behoeftes. 

Het liefst wilde ze af en toe gewoon doelloos “dansen door het leven”. Even niet bezig zijn met alles wat moet of die ene taak met de veel te krappe deadline niet aannemen. Dat stond ze zichzelf alleen niet toe. 

Ze legde uit: “We leven in een calvinistische cultuur, waarin het niet goed voelt om lui te zijn. Ik heb het gevoel altijd bezig te moeten zijn, omdat iedereen om me heen dat ook is.” De eye-opener kwam toen ze besefte dat gestrest werken misschien de norm is, maar dat je daar niet aan hoeft mee te doen.

Wat als je een stap naar achteren zet?

Onhaalbare deadlines zijn onderdeel van de ratrace waar we met z’n allen in zitten. Die deadlines zijn lang niet altijd door anderen opgelegd. Vaak genoeg ben jij zelf de deadlinesteller. Of degene die vindt dat jij van alles moet. Jij neemt dingen op je en gaat ermee akkoord dat die al snel af moeten zijn. Of je belooft je partner om vandaag nog ergens in te duiken, terwijl je eigenlijk een avond op de bank wilde houden. Je gunt jezelf alleen dat bankhangen niet.

Zeker bij deadlines die geen deadlines hoeven te zijn, is het belangrijk om een stap naar achteren te zetten. Je ego wil belangrijk zijn door het onmogelijke mogelijk te maken. Zodra je dat doorhebt, kun je uit de doordenderende trein stappen. Dan kun je merken: “Of ik een deadline nu last-minute haal of iets al eerder afrond, het zegt niets over wat ik waard ben. Zelfs als ik een deadline niet zou halen, ben ik nog goed genoeg.” 

Uitstelgedrag aanpakken met 5 tips

Wil jij je uitstelgedrag aanpakken en afkomen van je behoefte aan die deadline-rush? Dit zijn een paar tips die helpen. En nee, het zijn zeker niet de standaard beter-plannen-tips die je al kent. 

    1. Bepaal wat belangrijk is en wat niet. Wat verdient op dit moment je aandacht en wat niet? Soms lijkt het alsof alles belangrijk is: je werk perfect doen, je gezin veel liefde geven, je relatie leuk houden, vrienden vaak zien, nieuwe werkkansen pakken, je gezicht laten zien op bedrijfsborrels… Maar wat als je besluit dat niet ál die dingen belangrijk zijn? Wat als je op het werk bijvoorbeeld niet de perfecte werknemer hoeft te zijn en het dus ook oké is als je sommige dingen niet à la minute oppakt?
    2. Leer ‘nee’ te zeggen. Uitstelgedrag voorkomen lukt ook door ervoor te waken dat je agenda en je hoofd niet te vol raken. Daarbij helpt het om je grenzen aan te geven en soms dingen niet te doen. Dat zal mensen soms teleurstellen, maar ook dat hoort erbij. Jouw eigenwaarde hangt niet af van de bevestiging van anderen. Leer voor jezelf te kiezen.
    3. Vraag je af waar je angst zit. Uitstelgedrag zit hem vaak ook in angst. Ben je bijvoorbeeld bang om het niet goed genoeg te doen? Bang om keuzes te maken? Bang om spannende dingen aan te gaan? Kijk eens of er bij jou angst zit onder het uitstelgedrag. Waar komt die vandaan? Wat heb je nodig om die angst minder te voelen?
    4. Wees niet bang voor imperfectie. Dingen kosten minder tijd als je jezelf toestemming geeft om fouten te maken en daarvan te leren. Als je jezelf dat toestaat, zie je minder tegen taken op en worden de dingen die je eerder vaak uitstelde meteen een stuk leuker.
    5. Koppel je eigenwaarde los van wat je bereikt. Hoe efficiënt je werkt en leeft, zegt niets over wat je waard bent als mens. Je bent ook een waardevol persoon als je een keer een deadline mist of als je werktempo een keer niet is om over naar huis te schrijven. Zodra je het halen van deadlines minder beladen maakt, wordt uitstelgedrag een minder groot ding. 
Miracle roadmap

Wil jij leren om dingen anders te doen?

Ga jij regelmatig gebukt onder stress? Heb je moeite met ‘nee’ zeggen? Vraag je je af of je jouw leven wel leeft zoals je dat écht wilt? En zou je soms willen dat je jezelf zo al goed genoeg vindt, ondanks wat je doet en presteert? Ga dan mee op reis!

Bij ons 16-weekse programma Miracle Roadmap leg je 16 weken lang de focus op jou. In live seminars, online kennissessies én een cirkel van deelnemers uit je buurt ga je aan de slag met de thema’s mentale gezondheid, relaties, werk en overvloed. Miracle Roadmap zal voorgoed je kijk op het leven veranderen en daarmee ook hoe je je leven inricht. 

Wil jij leren om dingen anders te doen en daarbij jezelf vaker op #1 te zetten? Lees verder om te zien of Miracle Roadmap jou daarbij kan helpen. Of stuur ons een WhatsApp berichtje om meer te weten te komen.