Misschien verwacht je het niet van me, maar ik ken dat gevoel. Ik heb de afgelopen jaren voor ruim 30 miljoen euro aan programma’s verkocht, aan tienduizenden mensen. Soms in m’n eentje aan de telefoon, soms voor een zaal van 6000 mensen die allemaal wisten dat ik ze iets wilde verkopen. Ik denk daarom dat ik er best wat van weet – óók van het ongemak dat erbij kan komen kijken.

Over sales en marketing zijn bibliotheken volgeschreven en die zal ik hier niet allemaal voor je samenvatten. Laten we eens kijken naar het begin: waarom vinden we dit zo lastig?

En kun je, terwijl je het zelf lastig vindt, alsnog op een ontspannen manier klanten werven?

Ik denk dat dat kan. 

Sterker nog: ik denk dat dat noodzakelijk is.

Want laten we eerlijk zijn: als niemand weet dat je bestaat, hoe kun je dan mensen helpen? 

  1. Ze vinden het arrogant om zichzelf te promoten.

Waarom is sales of marketing zo lastig? Voor veel coaches voelt zelfpromotie als opschepperij. Ze denken dat als ze écht goed zijn in wat ze doen, mensen vanzelf wel bij hen terechtkomen. Maar zo werkt het niet. Je hoeft niet arrogant te zijn om jezelf zichtbaar te maken. Denk eens aan de mensen die jouw hulp nodig hebben maar niet weten dat jij bestaat. Het gaat er niet om dat je jezelf op de borst klopt, het gaat erom dat je beschikbaar bent voor degene die je nodig heeft. 

Tip: Zie marketing niet als jezelf verkopen, maar als het openen van een deur. Stel je voor dat je in een dorp woont met mensen die dorst hebben, en jij hebt een bron met schoon water. Zou je dan niet willen dat ze weten waar ze het kunnen halen? Laat mensen weten dat je er bent, en wat je voor hen kunt doen.

Business Boost

De waarheid over coaches.

Gratis podcastserie voor coaches (to be).

Er zijn al zoveel coaches in Nederland – hoe kom jij daar als coach ooit nog tussen? Heeft het wel zin om te beginnen of om je praktijk te laten groeien in die ramvolle markt die Nederland inmiddels is? En hoe doe je dat dan? Klanten vinden, zichtbaar zijn, impact maken en jezelf in de markt zetten als coach. Dat en meer ontdek je in de podcastserie De Waarheid over Coaches. Meld je hieronder gratis aan en krijg toegang tot deze exclusieve podcastserie.

  1. Ze zijn bang om afgewezen te worden.

Afwijzing is een van de grootste angsten die coaches tegenhoudt. Wat als mensen nee zeggen? Wat als niemand reageert op mijn posts of nieuwsbrieven? Die angst zorgt ervoor dat veel coaches hun marketing voor zich uitschuiven, of halfslachtig doen. Maar zonder actie gebeurt er niets. En ja, soms zeggen mensen nee. Maar dat betekent niet dat je faalt; het betekent alleen dat je nog niet de juiste mensen hebt bereikt.

Tip: Zet kleine stapjes. Begin met één post, één nieuwsbrief, één praatje. Maak het behapbaar. En onthoud: elke nee brengt je dichter bij een ja. Zoals het oude gezegde luidt: “Success is the ability to go from failure to failure without losing enthusiasm.”

  1. Ze hebben geen systeem en schieten met hagel

Ik kan prima autorijden, maar als ik in de mist langs een afgrond rijd, ben ik toch een beetje nerveus. Hetzelfde geldt voor de manier waarop veel coaches verkopen. Ze doen maar wat, zonder te weten waar ze precies zijn of waar ze naar onderweg zijn. Schieten met hagel en dan maar hopen dat je een keertje raak schiet. Dat is alleen totaal niet hoe succesvolle marketing werkt. 

Tip: voor succesvolle marketing heb je een ‘systeem’ nodig. Een vooraf bedachte reis waarvan je wilt dat je toekomstige klant die gaat afleggen. Zo’n systeem hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Iedereen kan dat. In de gratis 365 Business Boost laat ik je stap voor stap zien hoe je in no-time je eigen systeem bouwt. Meld je gratis hier aan en je hebt sneller klanten dan je je nu kunt voorstellen.

  1. Ze voelen zich ongemakkelijk bij het idee van ‘verkopen’.

Coaches willen graag authentiek blijven, en dat is precies waar marketing om draait. Toch hebben ze vaak het idee dat verkopen betekent dat je mensen iets opdringt, en dat strookt niet met hun waarden. Maar goed verkopen betekent dat je mensen helpt beslissingen te nemen die goed voor hen zijn. Als jij weet dat je iemand kunt helpen, waarom zou je het hen dan onthouden? 

Tip: Verander je kijk op verkopen. Zie het als het delen van een oplossing. Je verkoopt geen coaching, je biedt iemand de kans om een probleem op te lossen, een obstakel te overwinnen of een betere versie van zichzelf te worden. Als je gelooft in je product, you’re not selling, you’re serving.