Voor veel mensen klinkt ondernemen als een utopie. Veel vrijheid, ‘je eigen ding doen’, veel verdienen, geen verantwoording meer hoeven afleggen of vakantiedagen aanvragen. Ondernemers weten dat het niet altijd zo werkt: je hebt nog steeds veel verantwoordelijkheden – sterker nog, je bent nu ook ineens eindverantwoordelijk – en verdient (zeker in den beginne) absoluut niet veel meer – of überhaupt hetzelfde – dan in loondienst. Je maakt vaak meer uren, en vakantiedagen? De meeste zzp’ers die ik ken zijn ook op vakantie nog aan het werk, want als je niet werkt komt er geen geld binnen en vakanties kosten al zo veel.

Steeds meer ondernemers in Nederland

Ideaal of makkelijk is het dus zeker niet. Toch kiezen steeds meer mensen voor een bestaan als zzp’er en/of ondernemer. Uit onderzoek van de KvK Bedrijvendynamiek blijkt dat de groep van zelfstandig ondernemers in de eerste helft van 2017 groeide met 6%. In totaal zijn er ruim 1,1 miljoen zzp’ers werkzaam in Nederland.

Natuurlijk is niet elk van die beginnende zelfstandigen meteen – of uiteindelijk – een succes. Elk jaar gaan er ook nog bedrijven failliet of kiezen ondernemers er toch voor om terug in loondienst te gaan. Het is niet voor iedereen weggelegd, dat ondernemen. Maar als je deze vraag kunt beantwoorden en er je werk op aanpast, is de kans groot dat jouw onderneming wel een succes wordt!

Waarom doe je wat je doet?

Misschien ken je hem wel: Simon Sinek. De man achter de drie gouden cirkels – of, zoals hij ze noemt: het simpelste idee van de wereld. Hij zegt: de meeste ondernemers communiceren van buiten naar binnen. Die beginnen te vertellen wat ze doen, vertellen daarna misschien hoe ze het doen en vertellen vrijwel nooit waarom ze dat doen. Terwijl de grote, inspirerende ondernemingen het juist andersom aanpakken: die vertellen je eerst waarom ze doen wat ze doen, daarna hoe ze dat doen en als laatste wat ze doen. Voel je het verschil?

Sinek legt zijn principe uit in dit filmpje.

Wat is jouw ‘waarom’?

Je ‘waarom’ kan van alles zijn: van wereldvrede tot plezier. Je waarom kan ook voortkomen uit een ergernis: als je je bijvoorbeeld ergert aan het feit dat mensen de vergeten groenten maar blijven vergeten, zou het zomaar je ‘waarom’ kunnen zijn dat je graag een stem wilt geven aan aardbewoners die geen stem hebben.

Eén ding is je ‘waarom’ zeker niet: het gaat nooit om geld. Tenminste, niet als je wilt dat je onderneming een succes wordt. Geld verdienen kun je namelijk met van alles. Daarnaast weten we allemaal dat je maar tot op een heel beperkte hoogte gelukkig wordt van geld. Kies liever een ‘waarom’ waarmee je een verschil maakt in de wereld en waarmee je mensen kunt helpen.

Dit is waarom het belangrijk is om na te denken over je ‘waarom’, het helder te formuleren en van de daken te schreeuwen: mensen kopen niet wat je doet, maar waarom je het doet.
En jij wordt niet gedreven door wat je doet, maar door waarom je het doet. In je ‘waarom’ schuilt alles: je reden van bestaan, het hogere doel van je onderneming.

Dus: wat is jouw ‘waarom’? Deel je ervaringen en ideeën met ons via social media.