Ben je bang om fouten te maken? Houd je graag alle touwtjes in handen? Word je zelfs weleens een controlfreak genoemd? Check, check, check: dikke kans dat je een perfectionist bent! En dat zit je in de weg. Je bent niet gauw tevreden en een burn-out ligt bij perfectionisten ook sneller op de loer. In onderstaande artikelen lees je hoe je omgaat met perfectionisme, hoe je die hoge lat verlaagt en stopt om te streven naar perfectie. Of dat in ieder geval eens te proberen. Done is better than perfect!

Wat is perfectionisme? Symptomen en gedrag

Perfectionisten zijn controlfreaks. Ze houden graag de touwtjes in handen, willen alles regisseren en vertrouwen anderen niets toe. Herkenbaar? Dan heb je vast ook vaak gevoel dat niets fout mag gaan, omdat je anders faalt. Je bent pas tevreden als iets perfect is, maar dat is nooit het geval. Perfectionisten bereiken nooit hun doelen en kunnen niet gelukkig zijn met de situatie. Het kan altijd beter en perfectionisten dat reken je jezelf aan. Dé tip om dit vermoeiende gedrag te veranderen? Door te accepteren dat dingen fout kunnen gaan en van fouten te leren houden. Waarom en hoe? Dat lees je in dit artikel.

Vloek of geschenk? Zo leer je omgaan met perfectionisme

Erna is een perfectionist. Vroeger lag ze wakker als de dingen niet perfect waren, maar inmiddels slaapt ze goed. Hoe zette Erna haar perfectionisme om in iets positiefs? Ten eerste heeft ze zichzelf een enorm grote missie gesteld. De lat ligt zo hoog dat Erna ‘m nog maar nauwelijks kan zien liggen. Maar tegelijk geeft deze missie haar heel veel energie. De tweede stap van Erna was om in mogelijkheden te leren denken in plaats van in problemen. Kijk niet naar alle beren op de weg, maar bedenk hoe je obstakels kunt overwinnen. En tot slot: niet bang zijn om te beginnen, want als je niet begint is iets bij voorbaat mislukt. Met kleine stapjes kom je er wel. Erna is nog steeds een perfectionist, maar heeft de manier waarop ze ernaar kijkt en de context van haar perfectionisme veranderd. Applausje!

Is goed nooit goed genoeg? Misschien leg je de lat te hoog…

Perfectionisten zullen het vast herkennen: je durft ergens niet aan te beginnen omdat je bang bent dat het zal mislukken. Of eigenlijk: dat het niet perfect zal zijn. Met streven naar perfectie is niets mis. Het kan je absoluut helpen om het beste uit jezelf te halen. Let wel: streven is een werkwoord, volop in beweging en veranderlijk, verbeterbaar en ook verzachtbaar. Wanneer streven echter verandert in een eis, een vast gegeven, is de beweging weg en kan het je doen verlammen. Alleen ben jij zélf degene bent die jouw lat bepaalt. Of láát bepalen door een ander. Je bent zelf verantwoordelijk voor de hoogte van de door jouw gestelde eis, en dus ook van de gestelde verwachtingen. Wat nu als je de lat eens zou aanpassen aan de omstandigheden? Dat maakt beginnen veel minder eng.

Perfectionisme loslaten: kies voor gemak, onbezorgdheid en tevredenheid

Hedwig – geboren perfectionist – was in Portugal toen zij realiseerde dat het maar eens afgelopen moest zijn met haar perfectionistische gedrag. Bij elk Portugese imperfectie ergerde Hedwig zich groen en geel, waardoor ze bijna haar eigen vakantie verpestte. Ze stelde zichzelf voor de keuze: blijf ik me ergeren aan alle ‘net niet’-dingetjes waarmee de Portugezen het voor zichzelf lijken te verpesten? Of laat ik me inspireren door het gemak en de onbezorgdheid waarmee Portugezen zich door het leven bewegen? Hedwig koos voor het laatste. “Als ik zie hoe aardig de meeste Portugezen zijn en hoe tevreden ze ogen, begin ik te geloven dat mijn visie helemaal zo superieur niet is.”

Voorkom een burn-out met deze tips tegen perfectionisme!

Het is niet vreemd dat het merendeel van de mensen met een burn-out juist die mensen zijn die altijd alles onder controle lijken te hebben. Perfectionisten gaan, ten koste van hun fysieke of geestelijke gezondheid, door tot het gaatje. Maar hoe kan je dat tij nou keren? Is er hoop voor de controlfreak? Het antwoord is ja. Door middel van een aantal simpele vragen kan je het patroon voor jezelf inzichtelijk maken en het langzaam loslaten. Beantwoord de volgende vragen: Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Is dit ook waar? Is het echt zo erg als dat ik het maak? Is deze situatie over vijf jaar nog belangrijk? Succes!

Wat is jouw belangrijkste eye-opener in deze blog? Laat het ons hieronder weten! Zo kunnen we steeds betere artikelen maken waar je steeds méér aan hebt. Dankjewel!

Groet van David en Arjan

365 Event AIA 3455 Photo by All Is Amazing 1

Wil jij werken aan een duurzame relatie?

Ontdek in 2 dagen het bewezen recept voor en fijne relatie –
óók als je nu nog geen relatie hebt!

Vertel me meer!