Kinderen en hun nieuwsgierigheid

Afgelopen week kroop er een mannetje van 9 jaar bij me op schoot. Ik zat wat te tekenen bij de prikbordmuur in de ontdekruimte toen hij zijn hoofd op m’n schouder legde en zich vervolgens met een soepele beweging onder m’n arm door wurmde. Nieuwsgierig keek hij naar het papier: “Wat teken je?” Ik pakte een andere kleurstift en begon met een verticale lijn. “Raad maar,” zei ik speels. Twee cirkels en wat strepen later riep hij: “Een schaar!” Daarna schreef de knul ‘schaar’ onder de figuur. Handenvol tekeningetjes volgden, waaronder een trompet, een toilet, een luchtballon, een clown en een zappelin. Het kereltje voorzag ze allen van hun benaming.

Nieuwe beloning en geen consequenties

De jongen verdiende er geen stikker of krul mee, en riskeerde het ook niet om een ‘0’ te krijgen als hij een woord verkeerd spelde. Aan de tien minuten die wij op die dag samen doorbrachten waren geen consequenties verbonden. Niet één. De jongen kwam uit pure nieuwsgierigheid naar me toe en verdween toen iets in hem zei verder te gaan. Het was zijn beloning om op dat moment daar te ‘zijn’. We speelden wat, en tussendoor verruimde hij zijn woordenschat een beetje. Mijn dag was net begonnen en meteen gemaakt. Wat de jongen nadien is gaan doen? Nog meer spelen.

Zelf verantwoordelijkheid

Mocht jij in groep 3 begonnen zijn met lezen en schrijven en daar een vermelding van op je rapport hebben gekregen, dan zijn er tenminste drie verschillen tussen jou en dit 9-jarige kind. 1: Deze jongen zit niet in een groep. 2: Deze jongen heeft geen les. 3: Deze jongen heeft geen rapport. Deze jongen gaat naar DOE040 – Democratisch Onderwijs Eindhoven – waar kinderen tussen de 4 en 21 jaar in een inspirerende omgeving verblijven en zich in totale vrijheid bewegen. Ze volgen hun innerlijke vonk en ontdekken zo wie ze zijn, wat hun grenzen zijn, wat andermans grenzen zijn, wat ze willen en dat ze zelf de verantwoordelijkheid dragen om voor elkaar te krijgen wat ze willen. En, ja: net als jij kan ook deze jongen lezen en schrijven.

Volg je onbevangenheid

Drie maanden geleden streek ik neer op DOE040. Ik keek mijn ogen uit. Dat doe ik nog steeds. Het is als een oase die maar blijft bestaan. Ik ben in mijn leven achttien jaar naar school geweest: 8 jaar basisschool, 6 jaar middelbare school en 4 jaar universiteit. Nooit is mij verteld of laten voelen dat ik mijn nieuwsgierigheid in al mijn onbevangenheid mag volgen en dat mijn innerlijke vonk me altijd het juiste brengt. Dat daarop vertrouwen liefde is. Dat ik van nature mezelf ben. Daar had ik na al mijn diploma’s zelf achter te komen … om het nu anders te organiseren voor onze kinderen. Dit is niet de toekomst, dit is nu.

De missie van 365 dagen succesvol onderwijs is geluk in de klas. In 2025 leren een miljoen kinderen de geluksformule voor het leven, gewoon op school. Geluk in de klas begint bij een leraar die dit voorleeft en doorgeeft. Daarom geven wij alle leraren de onlinecursus ‘van onderwijsDRUK naar onderwijsGELUK’ cadeau en ontwikkelen we vervolgens met iedereen die mee wil en kan helpen gelukslessen voor alle leerlingen op de basisschool, middelbare school en het MBO!

Als jij de cursus wil ontvangen, mee wil helpen ontwikkelen of gewoon op de hoogte blijven? Dan kan dat!