Goede cijfers zijn niet het enige wat belangrijk is voor de ontwikkeling van leerlingen

Hieronder staan een aantal van de conclusies uit het onderzoek. Mijn inwendige kind doet met terugwerkende kracht even een dansje en steekt haar tong uit naar al die docenten die zeiden: “zonder goede cijfers kom je nergens!”  

De traditionele manier van denken bepaalt dat wanneer een kind goede cijfers haalt, hij/zij slim is. Hoewel dit tot op zekere hoogte waar is (er is een verband bewezen tussen hoge cijfers halen op school en meer geld verdienen in je volwassen leven) vertellen testresultaten lang niet alles. Of je om hulp durft te vragen bijvoorbeeld, of of je de verleiding van je nieuwe PlayStation kon weerstaan om te studeren voor de toets. De onderzoekers verklaren het zo: sommige kinderen zijn inderdaad intelligenter dan anderen, maar de meesten hebben meer nodig om iets te bereiken. Sociale interactie, zelfcontrole en andere sociaal-emotionele skills zouden op school minstens net zo veel aandacht moeten krijgen als het aanleren en stimuleren van kennis. 

Kinderen die zich meer verbonden voelen met hun klasgenootjes en beter zijn in het oplossen van problemen hebben tot 54 procent meer kans op het behalen van hun middelbareschooldiploma. Ook maken ze twee keer zo vaak een hogeschool af en hebben ze 46 procent meer kans op een stabiele, fulltime baan tegen de tijd dat ze 25 zijn. Kinderen die daarentegen altijd speelgoed afpakken, dingen slopen en driftbuien hebben? Die komen vaker in contact met politie en hebben een grote kans op verslavingen.

Sommige leerlingen zullen nooit hogere wiskunde gaan snappen. (Hoi.) Hoe makkelijk je leert, wordt grotendeels bepaald door de manier waarop je hersenen in elkaar zitten. Maar sociale skills? Die kan bijna iedereen af- en aanleren. Zo kun je bijvoorbeeld prima op latere leeftijd leren om discussies uit te praten of te delen. 

Het voorbeeld van je ouders is belangrijker dan je denkt. Kinderen die positieve sociale karaktereigenschappen zien bij hun ouders zijn zelf op latere leeftijd ook socialer.

Investeren in sociale ontwikkeling zorgt voor een betere toekomst

De conclusie van het onderzoek? We moeten leerlingen meer meegeven dan enkel informatie. Lessen die ze leren omgaan met anderen en zichzelf zijn net zo – en misschien zelfs net iets meer – waardevol. Investeren in de sociale ontwikkeling van kinderen moet dus hoger op de agenda!  

Hoe denk jij dat we dit kunnen invoeren in het schoolsysteem? En wat is er volgens jou nog meer belangrijk voor de ontwikkeling van leerlingen? Laat het ons weten in de reacties!