Goede ideeën schuilen in je onderbewuste

Lewis ging in zijn onderzoek op zoek naar een antwoord op de vraag hoe en waarom onze moderne manier van leven het creatieve deel van onze hersenen versuft. De antwoorden op de vraag ‘waar was je en wat deed je’ waren verrassend genoeg veelal hetzelfde. Bijna alle respondenten gaven aan niet aan het werk te zijn, bij voorkeur alleen te zijn en met iets anders bezig te zijn.

Volgens Lewis is dat heel logisch: ons onderbewuste verwerkt informatie en problemen zonder dat wij het doorhebben. Wanneer het een antwoord of oplossing bedenkt, lijkt dat vanuit het niets boven te komen drijven. Als je bijvoorbeeld onder de douche staat en ineens “EUREKA!” roept.

Volgens Lewis ziet de creatieve cyclus er als volgt uit: inductie (40%) – incubatie (30%) – inspiratie (20%) – ontbranding (10%). Hieruit kun je opmaken dat het grootste deel van het creatieve proces – 70% – plaatsvindt voordat mensen überhaupt denken dat ze een idee hebben. “Met andere woorden: als je dit in een week zou gieten zou je op maandag en dinsdag over een idee kunnen lezen/brainstormen, op woensdag en donderdag iets heel anders doen – iets wat je heel leuk vindt. Je hebt dan gegarandeerd op vrijdag een AHA-moment.”   

Is het vaak genoeg stil daarboven?

Dit komt volgens Lewis omdat onze hersenen zich openstellen voor gedachten uit het onderbewuste wanneer het daarboven ontspannen en stil is. In de huidige samenleving is het echter minder vaak stil dan goed voor ons is. We worden voortdurend afgeleid door een stroom aan binnenkomende whatsappjes, notificaties en e-mails. Onze hersenen moeten die informatie aan de lopende band filteren. Je hersenen moeten daar zo hard voor werken, dat het onderbewuste niet eens aan bod komt.

Het advies is daarom simpel: staar eens wat vaker uit het raam in plaats van altijd maar naar je telefoon. Doorbreek de gewoonte om je mails te beantwoorden terwijl je wacht op de bus of in de rij staat voor de kassa. Ga een rondje wandelen als je geen antwoord kan bedenken op die lastige vraag van die ene klant. Maak tijd voor ontspanning – en je zal beloond worden met creatieve ideeën!

Heb je zelf een goede manier gevonden om creatiever te denken? Deel het hieronder!