Leren ontspannen = stoppen met clichés

Het internet barst van de lijstjes met ontspanningstips. Met een dekentje op de bank zitten. Boeken lezen. Nippen aan een kop thee. Maar dat dit dé ontspanclichés zijn, betekent niet dat het ook jóuw vormen van ontspanning zijn. 

Ik weet van mezelf: drie uur Netflix kijken is niet mijn vorm van ontspanning. Binnen een half uur grijp ik naar mijn telefoon. Na een uur ben ik zwaar verveeld. En na anderhalf uur houd ik het niet meer. Maar laat je mij bananenbroden bakken of wandelen met een podcast in mijn oren, dan kom ik wel semi-zen terug. 

Conclusie: ontdek wat werkt voor jou. Dan wordt leren ontspannen makkelijker.

Maar hoe kan ik ontspannen als mijn hoofd alsmaar aan staat?

Het is een vraag die ik mezelf regelmatig stel. Zit ik eindelijk onder dat kleedje op de bank, valt mijn oog weer op een prulletje op de vloer. En als ik opsta om het weg te gooien, zie ik dat de vuilniszak hoognodig richting de container moet. Argh!

We denken vaak dat randvoorwaarden ontspanning in de weg zitten. De keuken is een bende. Je to-do-list staat vol. We kunnen zo inzitten over de randvoorwaarden dat ontspannen niet lukt.

De oplossing zit ‘m niet in de perfecte omstandigheden creëren, maar in jou. Ik herhaal het nog maar eens: ontspan op jouw manier. 

Vrouw-yoga-zen-ontspannen

Vormen van ontspanning om te leren ontspannen

Leren ontspannen begint met jouw vormen van ontspanning kennen. Misschien een van deze 7 vormen?

1. Schrijf stress van je af

Schrijf je graag, dan is een schrijfopdracht wellicht dé vorm van ontspanning voor jou. Je kunt het op twee manieren aanpakken: schrijf de stress van je af of schrijf juist over je ideale ontspannen situatie. 

Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:

  • Leg je de lat heel hoog? Omschrijf hoe eenvoudig jouw leven zou zijn als je van je perfectionisme afkomt.
  • Beschrijf jouw droomleven. Hoe zou het zijn als jij minder stress en meer ontspanning ervaart?
  • Vind je ontspannen maar nutteloos? Schrijf heel veel redenen op waarom je er wél wat aan hebt.
  • Is je agenda veel te vol? Maak een lijst van alle moetjes die eigenlijk helemaal niet zo nodig “moeten”. 
  • Heb je veel zorgen en wil je minder piekeren? Maak een braindump en noteer daarop alle dingen die maar in je hoofd opkomen. Fijn om die op papier te dumpen!

2. Doe een 3-minuten-meditatie

Ik ben vast niet de enige die tijdens meditaties extra aan het piekeren slaat. Terwijl ik het kabbelende beekje door mijn oortjes hoor, schieten mijn gedachten van hot naar her. 

Gelukkig ontdekte ik dankzij mindfulness iets belangrijks: je hoeft gedachten niet weg te maken. Vecht er niet tegen, maar zie je gedachten als wolken die voorbij vliegen. Alleen zo krijg je je gedachten stil

Ontspannen raken door meditatie kun je al bereiken in 3 minuten. Plan één vast moment op de dag, ga ergens zitten, zet je wekker, sluit je ogen en kijk 3 minuten naar alle gedachten die voorbijkomen. Besteed er geen aandacht aan, maar kijk ze weg. That’s it!

3. Let op je ademhaling

Oppervlakkig en snel ademhalen is vaak een gevolg van stress. En het kan stress ook in de hand werken. Die ontdekking deed ik toen ik een paar jaar geleden bij een ademcoach kwam. Wat bleek? Ik ademde verkeerd. Niet vanuit mijn buik, maar vanuit mijn borst. 

Diep ademhalen vanuit je buik gaat stress tegen en helpt je om te ontspannen. Ook jij kunt de buikademhaling aanleren:

  • Ga op je rug liggen.
  • Sluit je ogen en leg je handen op je buik. 
  • Adem heel diep in en langzaam uit en zorg ervoor dat bij je inademing je buik onder je handen omhoog gaat. Voel bij de uitademing hoe je buik juist inzakt. 
  • Herhaal dit zo’n 2 minuten. 

Dit is op zich al een fijne ontspanningsoefening. Maar als je structureel leert om anders te ademhalen, helpt dat ook om in het algemeen beter te leren ontspannen. 

Bestaat er zoiets als een stressvrij leven? Wij denken van wel!

Klinkt minder stress voor jou als een onmogelijk opgave? Lijkt niks je echt te helpen? Dan is dit voor jou! In de training Stress de Baas gaan we je helpen aan de hand van de bewezen 365 Methodiek voor een fijner leven. En met minder stress.

4. Ontspan op een actieve manier

Leren ontspannen staat niet gelijk aan nietsdoen. Je kunt ook tot rust komen door juist iets actiefs te doen. Dat was voor mij – als bezige bij – een eye-opener. 

Merk je dat je barst van de energie en die ergens kwijt moet? Zoek dan een actieve vorm van ontspanning. Dit zijn een paar opties:

  • Beweeg. Maak een wandeling buiten, fiets een rondje of leef je uit op apparaten in de sportschool.
  • Kook of bak. Wat mij betreft is er niets zo zen-makend als een half uur in een pan risotto roeren (en er daarna van eten). 
  • Maak een puzzel. Hoe meer stukjes, hoe beter. 
  • Pak een creatieve hobby op. Maak kaarten, fotografeer, begin met borduren, start met meubels upcyclen of doe iets anders waar je zin in hebt.
  • Doe aan yoga of pilates. Zo sla je een paar vliegen in één klap; je beweegt, je werkt aan je houding, je ademhaling verbetert én je leert ontspannen.

5. Ga op in een andere wereld

Voor sommige mensen is dit dé vorm van ontspanning: je volledig verliezen in de wereld van een ander. Dat kan zijn in een Netflix-serie, maar ook in een spannende thriller, een fijn feelgood-verhaal, een tijdschrift, een luisterboek of podcast of een YouTube-video. Door volledig op te gaan in het verhaal van iemand anders, vergeet je je frustraties, zorgen en verplichtingen. 

6. Take it slow

We gaan regelmatig als een snelheidsmaniak door het leven. De ene mijlpaal zit er pas net op of we gaan alweer achter de volgende aan. Maar het leven is niet één lange afvinklijst waar je op toptempo doorheen moet werken.

Wat als je dingen langzamer doet dan anders? Neem de tijd voor je wandeling naar de bus. Eet iets trager dan anders. Kijk om je heen tijdens een fietstocht in plaats van hard door te trappen.

7. Ontspan door humor

Een oprechte lach op je gezicht is de ultieme vorm van ontspanning. Als je schaterlacht, kun je niet gestrest zijn. Humor in je leven brengen is dan ook een mooie vorm van ontspanning. 

  • Spreek af met mensen met wie je dezelfde humor deelt. 
  • Lach om je eigen faalacties. Neem jezelf niet te serieus. Ploft de blender uit elkaar of sta je te klunzen voor de kassa in de supermarkt? Lach erom!
  • Omring je met grappige dingen. Memes, komedies, cabaret, grappige Instagram-filmpjes – het internet staat er vol mee.
  • Kijk door een hilarische bril. Steek de draak met stressvolle situaties. Stel: jij gaat een spannende presentatie geven. Zie voor je hoe je baas zou reageren als jij per ongeluk naakt presenteert. Zo erg als dat wordt het vast niet. Humor relativeert én ontspant. 

Afkomen van stress? Volg de training ‘Leven zonder stress’

Heb je voor je gevoel alles al geprobeerd om te leren ontspannen, en lijkt niets te helpen? Of weet je niet waar je moet beginnen om stress de baas te zijn? Dan is onze training ‘Leven zonder stress’ echt iets voor jou. Hierin hepen we je uitgebreid om voorgoed van stress af te komen. Met video’s, oefeningen, trainingen, meditaties en meer ga je actief aan de slag. Leren ontspannen was nog nooit zo leuk!